tirsdag den 4. april 2017

Hans Otto & Andy

Hans Otto Jørgensens Revolutionær (som jeg kun er nået il side 157 i) har undertitlen og genrebetegnelsen

En Andy Warhol-komposition

- i pressemeddelelsen står der:

"- En Andy Warhold-komposition peger nemlig på en række serier, nogle opkaldt efter Warhol, som BEAUTIFUL flowers, Flesh, CAMPBELL'S SOUP, det er de vandrette linjer, andre, og det er så de ,lodrette, har William S. Burroughs, bondemanden Jens Thorstensen og søsterens dø som strøm./ Alle ikongrafiske størrelser, som er kendt fra hans otto Jørgensens tidligere bøger (...)"

- og dette afsnit i bogen HAR jeg læst:

"IKONOGRAFI
Det var ved havet. det blæste, det var for blæsevejret, vi var kørt derud. Vi talte om Andy Warhol i bilen, hvad han havde betydet for mit arbejde, at jeg havde det samme hår, og at Johnny og jeg havde set ham på stranden derude ved Bovbjerg.

Han kom imod os, langsomt, fra en afstand på måske 100 meter. Han standsede en af de store bunkere og tog jakken af og bar den i stroppen over den ene skulder, og Johnny spurgte senere, tilbage i bilen, om jeg havde lagt mærke til, hvordan smerten skridt for skridt havde overtaget hans krop. At han fik den der stive gang. Efter han var blevet skudt.

Bovbjerg igen et år efter. den samme strand, de samme klitter, samme halvt væltede bunkere. Og så alligevel var det netop ikke Bovbjerg, ikke den strand. - Det var den for generel til, det var for varmt, det blæste ikke.

Det var en anden tømning. Tromlen i en anden pistol."

Billedresultat for Warhol flowers

Ingen kommentarer:

Send en kommentar