fredag den 24. marts 2017

Vi fandt Rosenhaven

Billedresultat for Rosenhaven hellerup

Jeg hørte om Rosenhaven i Hellerup fra Maria Gerhardt - stedet spiller en central rolle i Transfervindue, her bogens femtesidste tekst

"Der findes et sted i Rosenhaven, hvor der bliver dealet og svindlet. jeg sidder hernede og ryger cigaretter. Jeg sidder her og ryger cigaretter, selvom jeg ikke må. det ligner den gamle verden. det lugter af den gamle verden. det føles godt, og det gør mig ked af det. Det minder mig om de augustmorgner, hvor jeg bare sad og var chokeret, ikke lukket inde. De augustmorgner, hvor jeg stadig kunne skrive til dig: "Hej smukke, er gået ned for at se solopgang, tage morgenbrød med hjem."

Og jeg vidst ikke, hvor det var, og jeg ville prøve at finde ud af det, men igen og igen kom fra det, og så læste jeg en artikel i gudhjælpme den fæle, lokale annonceavis Liebhaverboligen om Hellerup Havn og Strandpark, som nævnte både en staudehave og en rosenhave, og dér havde jeg og vi været forbi flere gange, og der er den her lille have, som må have storhedsvanvid for at kalde sig en strandpark, men er det en rosenhave? Det er nok snarere stadudehaven, men hvordan kunne jeg og vi have overset en hel rosenhave. Den anden eftermiddag cyklede jeg så forbi og fandt den straks, Rosenhaven, som den radikalt smal ligger og skjuler sig dér til venstre på havnen lige ned til også lillebitte Hellerup Strand, men jeg blev på cyklen, jeg entrede ikke haven. Det gjorde jeg først tidligt i går aftes hånd i hånd med dig, og ingen roser blomstrede endnu, men det kunne mærkes, at de frygtelig gerne ville, at de var utålmodigt på spring. Og vi tænkte på Maria, som vi ikke kendte på den måde, mne så kendte på den ande måde, som er den læsende måde, som ikke er nogen dårlig måde at kende nogen på. Haven er, ligesom bogen, et helt lukket og helt åbent rum, i bedste forstand fornemt. Nu har vi også fundet Rosenhaven. Vi vender snart tilbage. Med tykke bøger i takserne (og fx Kafkas dagbøger og Hans Otto Jørgensens Revolutionær, netop hjemhentet og dunderstor og tydeligt polyfon, fordi alt og alle har mange stemmer
Billedresultat for Rosenhaven hellerup

Ingen kommentarer:

Send en kommentar