tirsdag den 14. marts 2017

Nikker vildt til Rasmusvalg

Hvor pragtfuldt, at Rasmus Nikolajsen er årets modtager af Kritikerprisen for digtbogen Tilbage til unaturen. TILLYKKE! Jeg husker tydeligt, første gang jeg mødte ham - til efterårsreception 2000 på Borgens Forlag, hvor han stod helt alene med sin hvidvin og strålede ensomt som kun en debuterende digter, som ikke er debuteret endnu, kan stå på en forlagsgræsplæne og stråle. Jeg gik over og hilste patroniserende på, og anden indflydelse har jeg sgu ikke haft det på forfatterskab, bortset fra at jeg har anmeldt det begejstret alle dage (bortset fra den cykelkrimi dér under alternativt navn), også da andre (Skyum, Lyngsø) forholdt sig fælt og dumt skeptisk, men alligevel kan jeg ikke lade være med at føle mig en smule stolt, for se nu bare , hvor han stråler mere strålende end nogensinde.

Kritikerlavets officielle begrundelse for tildelingen kunne jeg ikke have skrevet bedre selv. I hvert fald ikke mandag ved middagstid på læsesalen på Frederiksberg Bibliotek (og nå ja, Ivar Gjørup, der får Georg Bandes-prisen, var min gode græsklærer i gymnasiet, så det er jo også i orden!)!

"Kritikerprisen 2016 tildeles Rasmus Nikolajsen for digtsamlingen Tilbage til unaturen (Samleren) med følgende motivering:
Siden sin charmante debut digte om lidt i 2000 har Rasmus Nikolajsen arbejdet med sin helt egen tænksomt og frivolt billedynglende systemdigtning. I Tilbage til unaturen kulminerer det arbejde i en selvfølgeligt suveræn serie digte skrevet i naturen og skrevet om naturen, men også om et kærlighedsbrud, der langsomt, men sikkert fortoner sig, takket være samme natur ikke mindst. Det er så utroligt fint og ømt og klogt og sjovt, i og med det vanlige vilde brus af uforlignelige sammenligninger. Til sidst i et digt, der starter med havørnens svæv, skriver digteren: "jeg kan ikke lade være/ med at tænke på at verden/ nok ville være smukkere/ uden mennesker, der ville/ blot ikke være nogen til/ hele tiden at sige smukt." Få digtere siger smukt smukkere end Rasmus Nikolajsen.
Modtageren af Kritikerprisen udpeges ved urafstemning blandt medlemmerne af Litteraturkritikernes Lav. Årets øvrige nominerede var Maja Lucas for romanen Mor – en historie om blodet (C&K Forlag) og Iben Mondrup for romanen Karensminde (Gyldendal).
Sidste års modtager af Kritikerprisen var Ursula Andkjær Olsen for digtsamlingen: Udgående fartøj (Gyldendal).
Som tidligere meddelt tildeles Georg Brandes-Prisen 2016 Ivar Gjørup for Platons gåde (Gyldendal).
Begge priser er på 75.000 kr. og er finansieret af Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Litteratur."

Ingen kommentarer:

Send en kommentar