fredag den 6. januar 2017

TS Spurvehøeg 60 i dag

 
Tillykke til TS Høeg, Danmarks sødeste og sjoveste livstidsavantgardist.

Glemmer aldrig, da han til Borgen-reception inviterede mig og Jens B hjem til sig næste dag, hvilket, da jeg ringede op, Xenia virkelig ikke havde hørt om, og måske havde Thorsten også glemt det rent, da vi topgenerte troppede op i den eneste ægte kunstnerlejlighed, jeg har opholdt mig i, dér over hotellet på Frederiksberg Allé, men uden at blinke bød han os indenfor og agerede den perfekteste vært og patroniserede os viist og nysgerrigt og kærligt i øjenhøjde, og det gør han sgu stadigvæk, bare med den grad højere, gensidige hyl.

Han spiller mest på saxofon, MEN HAN ER IKKE MINDST DIGTER! Som skrevet står (af mig) i Danske Digtere i det 20. århundrede. Og i dag udkommer også en ny bog, Trés 60 (på Escho, der har overtaget loppecirkustjansen som udgiver fra Borgen), et farveægte hybridværk ligesom debuten Amokoma, 1982, denne her kunne så til gengæld få det halvpalindromiske kælenavn

Nærværræven

I min anmeldelse i WA i dag citerer jeg begyndelsen på neo-råberemsen (elsker hans hans krattede prosa, men råberemserne er og blive yndlings-TS-genren) "inde ude varm kold elsket", her er den in toto:

"a) jeg b)  c) hvem
står op & falder
af, hen, i, om, til,
hvis ingen vegne

eller er bare:

inde     inde     inde
      ude      ude
varm      varm      varm
        kold       kold       kold
elsket        elsket        elsket
         glemt        glemt

hvis dette skal have nogen mening
så kommer noget fra noget
som skal bringes videre
til enhver til hver en tid
& hvor er a) b) c) imens
hvis dette skal have nogen mening

a) jeg b) kunstneren c) hvem

står op & letter
videre, rammer måske muren
ramler, men lever af det: livet

jo, fat materialet & gå i gang værende på tæerne:
kunst er at udtrykke tilværelsens puls, tilstand & ånd

a) jeg b) kunstneren c) hvem

protestanter såvel mod- som medgang
katolicerer såvel magt- som misbrug
muslimer blot øjne & ører
buddhister bitterhed
hinduer ligegyldighed
ateister såvel selvfedme som -led

jeg voodooer jer & mig selv
kunstneren voodooer jeg & sigselv
hvem voodooer mig & jer

søger dybder, sprækker & udveje
afstår nu til: jorden være lovet"

HØRT OG ATTER ØRT!

Billedresultat for TS Høeg

Ingen kommentarer:

Send en kommentar