tirsdag den 1. november 2016

Titel hinsides skoven

- fra interview med Pia Juul i Rolf Højmarks Forfatterstafetten, om Helt i skoven (min fremhævelse):

"Inden jeg fandt på bogens titel havde jeg kaldt den for Ga-da-gung! Jeg ville lave en bog som var et monster, og alt skulle kunne stå i den, og jeg var helt nede og finde nogle gamle tekster, jeg aldrig havde kunnet bruge til noget. Og imens jeg skrev på den og rettede og gjorde hvad jeg kunne, så dukkede der en kriminalhistorie op i den. Og imens jeg skrev, så gik der alligevel orden i det. Bogen endte med at være komponeret i tre dele, som er ret forskellige, men jeg tillod mig selv at inkludere tekster, som jeg ikke selv vil kalde digte. Jeg ved ikke, hvad det er. det er virkelig langt ude. Det var ikke fordi, jeg ville skrive en dårlig bog, jeg havde blot et ønske om at skribe en bog, der virkelig var tænkt igennem på en anderledes måde. Når jeg læser dem i dag, kan jeg næsten ikke huske, hvorfor det blev sådan, men jeg havde en meget god fornemmelse af, at sådan skulle det bare være. Jeg udgav samme år tre andre bøger, men den er nu ikke skrevet, fordi jeg havde behov for at få udgivet endnu en bog. Nogle gange glemmer jeg også lidt, at jeg har skrevet den. Men et monster, det blev den virkelig."

Ingen kommentarer:

Send en kommentar