fredag den 3. juni 2016

Falsk Bjørn i Bruxelles, ægte exemplar & CO. i Tolbodgade om 2 timer

Bjørn Rasmussen blev i år

Dansk vinder af EUs Litteraturpris

 
Bjørn Rasmussen er den den danske vinder af EUs Litteraturpris 2016. Han modtager prisen for romanen "Huden er det elastiske hylster der omgiver hele legemet" (2011) (mærkeligt, men jo fint nok (når det er en fremragende bog) at uddele pris for et seks år gammelt værk (slår dog lige præcis ikke forsinkelsen på Klaus Rifbjergs Debutantpris 2016 til 2010-debutant Theis Ørntoft)
 
- ved prisoverrækkelsen i Buxelles den anden dag modtog Johannes Riis prisen på Bjørns vegne, på billedet man ser hvordan:
























TILLYKKE!

Bjørn skrev et formfuldendt, kontemplativt takkedigt på Facebook:

Stor tak til min body double Johannes Riis
han tog i går til Brusell og modtog min pris
mens jeg sad her på enken og slog en fis.
Han læste et uddrag fra min bog The skin
der hvor jeget tager ridelæreren til roden i gin og gin
han fik overrakt fine ting af en ping.

Pengene bruger jeg på hegn om hele grunden
nye tuscher, urtehaven, lidt til munden
jeg vil gerne tro min fremtid ik er forsvunden.
Men aben er træt og aben er rådvild
og aben vil bytte sin angst for en grådsild
Og når jeg er grim og når jeg er glemsom
trust this bitch, collect a kingdom
Nå men nu skal jeg skrive til g-bar, SLM og Iselin:
Rhodondendronen er sprunget ud i takt med skizotypien

Og senere i dag, om ret præcis 2 timer, klokken 16:30, optræder den virkelige Bjørn sammen med Elisabeth Friis, Ninette Larsen og Cecilie Lind i en littertursalon i forbindelse med og som opvarmning til aftenens opførelse af hans syngestykke HAPPY NATION på FÅR302 i Toldbodgade. UNMISSABLE!:


1 kommentar: