tirsdag den 10. maj 2016

Dan Turèlls nye undergrundsforlag

er GLADIATOR, spændende og glædeligt nok (overgrundsforlaget er Borgen-opslugeren Gyldendal - som det i hans livetid var på kun 2 bøger, Karma Cowboy, 1974 (som de ikke vil eller får lov til at genudgive, se nedenfor) og Vangede Billeder, 1975 (som de for kort tid siden genudgav) - der netop har genudgivet et Asger Schnack-udvalg og Storby-trilogien. Forlags-oberst Hans Otto Jørgensen bobler over af stolthed og begejstring i og som pressemeddelelsen (OG MÅ JEG FORESLÅ (OG GERNE FORESTÅ!) OMSIDER SAMLEDE RIM & REMSER!!??):

"1. 
På vegne af forlaget Gladiator og Chili Turèll har jeg den glæde at kunne meddele, at vi har indgået et samarbejde om udgivelse af en række af Dan Turèlls betydeligste værker.
Vi lægger ud med Karma Cowboy den 15. juni. Herefter følger i august BEVÆGELSER FORMÅLSLØST CIRKLENDE og efter jul Det døgn da.
Karma Cowboy er digte-lige-ud-ad-landevejen, BEVÆGELSER  FORMÅLSLØST CIRKLENDE er sorte digte og tekster, Det døgn da en gedigen mordhistorie. Fra henholdsvis 1974, 1971 og 1992.
Og det er eksemplarisk for vores udgivelsesplan. Vi blander kortene: nyt og gammelt og rundt i de forskellige genrer. – For at tilgodese det enorme spænd der er i Dan Turèlls forfatterskab.
Han mestrer det hele.
Han er sludrevorn som salig professor Tribini, sproglig ekvilibrist som Allan Ginsberg, miljøskildrer som Raymond Chandler, og han er dyb som Albert Camus.
Hver eneste bog er forskellig og alligevel umiskendelig Turèll’sk.
Vi har en stor opgave foran os. Dan Turèll har sit publikum, sin dedikerede fan-skare. Det er kun de største forfattere til del, eksempelvis Kirsten Thorup, Jørgen Leth og Svend Aage Madsen.
Men vi skal også have nye generationer i tale. Vi skal revitalisere forfatterskabet, fordi det rummer så meget mere, end læserne i mange år har haft adgang til.
Derfor vil udgivelsesrækken blive ledsaget af diverse oplæsningsarrangementer og seminarer.
Dan Turèll er først og sidst praktiker. Om han producerer udsagn eller skrift, er ham ikke ligegyldigt, han gør nemlig både det ene og det andet. Snart orienteret udad mod mennesker og samfundet, snart indad mod sindet og skriftens egen problematik.
Han er på én gang elitær og folkelig. Og det er måske hemmeligheden ved ham. – Hvis der absolut skal være en hemmelighed.

2.
Jeg stødte på Dan Turèll, eller rettere: jeg stødte på Turèll-som-skrift på Gladsaxe Bibliotek sommeren 1971. Jeg havde aldrig været på et bibliotek før og følte mig temmelig lost. Min kusine og hendes lille datter skulle låne godnatlæsnings bøger, jeg var havnet ved lyrikken, og en titel sprang mig i øjnene: BEVÆGELSER FORMÅLSLØST CIRKLENDE.
Det kom fuldstændig bag på mig. Jeg anede intet om litteratur, eller rettere: om dén slags litteratur, som handler i og med sproget og ikke om et eller andet højttravende som fx skæbnen hos Karen Blixen eller skylden hos Martin Andersen Nexø, men pludselig kom den mig i møde. Jeg var solgt:

            ingen sét så tæt på den cirkel som John Lennon snart
           mere zen end luften omkring ham ladet af tætte elektriske
           blomster

Medie-Montager I, om Lou Reed (fætter), William S. Burroughs (Godfather) og Ezra Pound (bedstefar), væltede ind over mig, da jeg i februar 1976 var ved at gå død efter et halvt på universitetet. Jeg læste dansk, men fattede ikke en brik. Men Turèll var en self made man, og så kunne jeg vel også. Min læsning af hvem som helst var mindst lige så relevant som universitetets rigidt institutionaliserede læsning.
Endelig var Dan Turèll den første, som læste mine ting. Jeg sendte ham en lang cut up med Edison som omdrejningspunkt og motor, og det forstod han, hvad var. En god idé. Ham med glødelampen. Men han mente, den skulle køres igennem én gang til. Mere maskine. Og han pegede på de steder, han mente, det var lykkedes: skarpeste skud for mine sanser.
Det giver så meget desto mere mening, at jeg nu med Gladiator har den store ære at skulle være Dan Turèlls forlægger.

Tak for opmærksomheden

mvh Gladiator / Hans Otto Jørgensen"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar