fredag den 1. april 2016

570 år gl. kommentar (forestillet fremsagt af dig om 80 år!) til dagens anmeldelse

- fra nô-stykket Komachi ved Seki-tempel af Zeami Motoyiko (1363?-1443?), gendigtet fra den ikke-rimende (men i stedet tæt ordspillende) original af Mads Mazanti Jensen i hans forunderlige og fænomenale bog med 10 gendigtede Nô-spil (og en masse noter), som jeg snuppede i dag på avisen, hvor han, Mads, venligt havde sendt den hen; den aldrende digter Ono no Komachi taler i kor med koret (det er KOMPLICEREDE udsigelser!):

alting må forgå -
som om en oldings ører ikke ved
klar beskeds om alting flygtighed -
en vind fra bjerget blæser bud
hør, jeres lys skal pustes ud
men hvilken indsigt gi¨r det mig?
nej giv mig hellere vindens leg
med løvfaldet en dag i høst
da følger jeg mit hjertes lyst
og her i dette skur med sivstrå tækket
dypper jeg min pensel dybt i blækket
tegn som ligner tang i driver
ord som visner mens jeg skriver
husk det skudsmål som jeg fik
af tidens førende kritik:
"bevægende men hvor bli'r styrken af
for det svage har en digterinde smag"
hvor svag er jeg da ikke blevet nu
martret af min alderes gru
snart sover jeg ind
med sorg i mit sind!



- samtidigt instagram-foto af Ono no Komachi som ung

Ingen kommentarer:

Send en kommentar