fredag den 4. marts 2016

NYE GAMLE DT-DIGTE!

Fra California Notes
(Californien-sektionen)

MEDITATION PIECE

Jeg må lære at blive gammel

Undskyld: Ældre

Undskyld: Voksen

*

28/8
Santa Barbara. Lotus'' fødselsdag.
Haiku:

Mit eneste levende barn
bliver 10 år i dag.
                              Jeg er 43
så facit er opgjort. Efter tre ægteskaber
er jeg far til et barn
og fire aborter.

Kom, alle mine aborter, kom! Kom fra alle de
hospitaler hvor I blev efterladt
og pakket ind i
                    plasticposer
eller hvad man mon gør -
Stil jer op på en række
lad mig sé jer 3-4-5 måneder
          gamle
uden nogen fremtid
men med øjne? eller uden
          hvad er værst?
og lad mig tage jer med i
                              i Zoologisk Have og Tivoli
og krølle jeres nakkehår. Stakler! I aner ikke
hvor velkomne I var. I ved ikke
hvad I gik glip af.

Kun jeg
véd det. Og hvad
skulle jeg bruge det til?

(Udover dette.)

- (digt slut. endnu en parentes nedenunder: "(to elaborate)", som både kan betyde at digtet skal uddybes, eller være en fejlstavning for "too elaborate": for overtydeligt LB)

*

BIG SUR HAIKUS

At føle sig som turist
                       ikke
                       ikke specielt
                                 i USA
            
men
        i sit eget
                       eneste
                                  liv -

*

Oct. 3, 1989
  
        THE SUMMING UP: TIL DE GAMLE DIGTERE, # 2

After 2 months in the States

Mens jeg var i USA
døde Georges Simenon
                          i Schweiz.
Mens jeg var i USA
var Ray Brandbury
                           i Paris.

Verden er stor, ja -
og de gjorde den større.
                         For mig.

Der er kun én måde at betale gælden på.

Guess which! (A lousy poem - in public)

(digt slut. DT har markeret, at "in public" skal "sættes på hovedet" LB)


* *

(post-Californien-sektion)

TURNÈ, marts 1990                                        14/3 Intercity

En - givetvis selvfølgelig -
ny opdagelse:

Det er ikke mig der taler.

Det står der på plakaten.
Og jeg er der og står der -
som teksten på plakaten.

Men det er ikke mig der taler.
Det er sproget.

1 kommentar:

  1. Sig til, hvis jeg har overset mere eller mindre (eller slet ikke) omarbejdedede udgaver af disse digte i den sidste trilogi

    SvarSlet