tirsdag den 12. januar 2016

Din sjæl er sort af hjortetaksalt

Det sidste "Bowie"-afsnit ved Klaus Høeck i Høeck & Schnacks Bowie Bowie, 1979:

D. Da. Dav. Davi. David.
David B. David Bo. David
Bow. David Bowi. David Bowie.
Lille freak.
Med en overkrop som en ung

piges. Eller som dødsgudens.
Din sjæl er sort af
hjortetakssalt. Dit hjerte
er pakket ind i et blodigt
Union-Jack flag.
Lille astronaut. Lille
lyserøde bøsse. Mit liv
blev ændret af din gyldne rock.

David Bowie.
Lille punk. Lille flipper.
Med belladonnafarvet hår.
Lille kaptajn med hjertet
i brand. Du ødelægger

ungdommen. Din musik
er ikke for konfirmander.
den opfordrer ikke til
at blive lagerekspedient.
den åbner kønnet som
når en søanemone
folder sig ud. Hvor jeg dog
elsker din blå Langfredags-beat.

David Bowie.
Lille junkie. Lille bastard.
med din digtnings leukæmi.
Lille ridder af den
lyserøde strudsefjer.

Du ødelægger samfundet
med dit beat-parlament.
Du nedbryder moralens
codex og sølvlegeringer.
Jeg løfter min knyttede
venstre næve iført
en sort handske af silke
for din revolutionsrock.

David Bowie.
Lille røv. Lille asshole.
Med dine genitaliers
calvariebjerg af læder.
Alle vil tro jeg er

bøsse, fordi jeg hylder dig.
Dér ser du bornertheden
inden for sine Eulerske cirkler.
Dér ser du spedalskheden. Dér ser du
du fordommene, angsten og de
violette projektioner.
Jeg hilser din poesi, der kaster
et skær som rosa azalea.

David Bowie.
Lille hippie. Lille tripper.
Med din nøgenheds rene
og gyldne blasfemi.
Din rasende potens.

Du spiller direkte på
clitoris og sædstrengen.
Du vækker kønnets
sammenrullede hugorme.
Du beviser for os, at kærlig
heden ikke kan spærres inde.
En aften klæder jeg mig i guld
for at hylde dit partisan-beat.

D for David. B for Bowie.
Igen kommer du ned til Jorden.
Men denne gang ikke fra uterus.
Du fylder skønheden og rummet
op med potaske. Alle

elskendes kroppe med
stjerner. I en storm
af elektromagnetisme
slår din rumkabine
ned i min anatomi.
David Bowie. Avid Bowie.
Vid Bowie. Id Bowie. D Bowie.
Bowie. Owie. Wie. Ie. E.



Cover: Peder Bundgaard

1 kommentar: