torsdag den 17. september 2015

At tale og skrive gennem en journalist - er frrrrrustrerende

1. Jeg fik i går en mail fra et DR-menneske, der ville interviewe mig om Amalie Smith til en opsats inde på dr.dk. Jeg mailer tilbage her til morgen og siger, at det må DR-mennesket gerne; jeg kan ringes til mellem 11 og 12.

2. DR-mennesket ringer nogle timer senere, og jeg taler løs i 15-20 minutter om Amalie Smith: gladest er jeg for en allegori, jeg udvikler afslutningsvis, med hendes jævnaldrende, der iscenesætter konkurrerende, spektakulære agitprop-High School-musicals og Amalie, der står ved siden som en anden Dexter fra Dexters Laboratorium og fremviser en lille, fin forsøgsopstilling, som det ryger grønt fra.

3. DR-mennesket mailer mig de sound-bites, min løse tale er blevet reduceret til:
 
-->
"Amalie Smith er som en kamæleon, og er ekstremt hybrid i hendes udtryk 
-          Amalie Smith har en klassisk inderlig og næsten dagbogsagtig stil, men samtidig med klare referencer til det videnskabelige univers. Hun går et skridt tilbage og kigger på livet på en meget sirlig og videnskabelig måde, siger Lars Bukdahl. 
Ifølge Lars Bukdahl har den unge forfatter et stort talent og potentiale.
-          Hun har et klart talent, og selvom hun også arbejder meget med levende billeder, skal hun nok forsætte med at skrive. Jeg kan mærke en sejhed i hendes talent, og det giver mig tillid til, at hun nok skal fortsætte med at lave store og spændende ting i fremtiden."

4. Det kan jeg pinedød blive nødt til at rette i, hvilket jeg bruger endnu en 15-20 minutter på:

-->
"Amalie Smith er på kunstens scene en sand kamæleon, med flere farver på én gang, hun er ekstremt hybrid i sit udtryk,  mixer så mange kunstarter som muligt.

-          Amalie Smith skriver skiftevis og på samme tid klassisk poetisk inderligt, nærmest dagbogsagtigt og prosaisk nøgternt og formelt - hele tiden går hun et skridt tilbage og kigger på sit messy leben med strengt naturvidenskabelige briller, hun er både ægte digter og genuin nørd, siger Lars Bukdahl. 

Ifølge Lars Bukdahl har den unge forfatter et stort potentiale.

-          Hun har et klart talent, og selvom hun også arbejder meget med billedkunst og levende billeder, skal hun nok forsætte med at skrive. Jeg kan mærke en sejhed i hendes talent, der giver mig tillid til, at hun nok skal fortsætte med at lave store og spændende og mærkelige litterære opfindelser i fremtiden."

5. DR-mennesket retter så i min rettelse, fordi min version fylder for meget, hvilket naturligvis går helt galt:

-->
"Amalie Smith er på kunstens scene en sand kamæleon, med flere farver på én gang. Hun er ekstremt hybrid i sit udtryk og mixer så mange kunstarter som muligt.
Hun skriver skiftevis og på samme tid klassisk poetisk inderligt, nærmest dagbogsagtigt - hele tiden går hun et skridt tilbage og kigger på sit liv med strengt naturvidenskabelige briller. Hun er både ægte digter og genuin nørd, siger Lars Bukdahl. 
 Ifølge Lars Bukdahl har den unge forfatter et stort potentiale.
-          Hun har et klart talent, og selvom hun også arbejder meget med billedkunst og levende billeder, skal hun nok forsætte med at skrive. Jeg kan mærke en sejhed i hendes talent, der giver mig tillid til, at hun nok skal fortsætte med at lave spændende og mærkelige litterære opfindelser i fremtiden"

6. Til sidst må jeg ergo rette i rettelsen af rettelsen af referatet af min telefon-udtalelse:

-->
"Amalie Smith er på kunstens scene en sand kamæleon, med flere farver på én gang. Hun er ekstremt hybrid i sit udtryk og mixer så mange kunstarter som muligt.

Hun forholder sig poetisk inderligt, nærmest dagbogsagtigt til sit liv - men hele tiden går hun et skridt tilbage og kigger på livet og poesien med strengt naturvidenskabelige briller. Hun er både ægte digter og genuin nørd, siger Lars Bukdahl. 
Ifølge Lars Bukdahl har den unge forfatter et stort potentiale.
-          Hun har et klart talent, og selvom hun også arbejder meget med billedkunst og levende billeder, skal hun nok forsætte med at skrive. Jeg kan mærke en sejhed i hendes talent, der giver mig tillid til, at hun nok skal fortsætte med at lave spændende og mærkelige litterære opfindelser i fremtiden."

1 kommentar: