tirsdag den 7. juli 2015

At forberede muligheden for en læsning

Heller ikke i denne omgang fik jeg læst Richard Winthers eller rettere Ricrado da Nivås 655 sider tykke "litterære tableau" Den hellige Hieronymus' damekreds, som blev orket udgivet ad Borgens Forlag i 1978 (på trappen hos forlaget på Valbygaard stod alle årene Hieronymus' skrivepult - hvor er den henne nu?).

Jeg trøster mig med denne passage fra Winthers lille, paradoksalt betitlede og lige så hardcore-tekniske som hvrivlende digressive professor-manual Kunstteori - i praksis, 1983, som jeg næsten har læst færdig, om ulæste bøger som en reserve, money in the bank; det kunne for mit vedkommende lige så godt handle om På sporet af den tabte tid, som du netop har læst færdig, groft nok, for andre, fx dig, kunne det handle om Ulysses eller Tristram Shandy:

"Når jeg skal beskrive principperne i den billedskabende mekanik må jeg tale ud fra kendskabet til hvad der foregår inden i mig. det er ikke til at vide hvad der foregår inden i andre, men når der er noget jeg kan genkende fra mig selv, se at det blot er en anden form for det samme, så virker det ikke så fremmed, det bliver endda sandsynligt at det er nogenlunde det samme for andre. Filosofi handler om principper. Kærnen i det individuelle er det anonyme, princippet. Suanne K. Langer. Hun er også matematiker. Matematik er de rene principper. Phiosophy in a new key 1942, Feeling and from 1952, An introduction to symbolic logic 1967, Mind: an essay on human feeling vol. 1 1967, vol. 2 1972.
  Det er ikke til at leve op til at være så intelligent. det må man have andre til for sig. Det er meget lidt man kan. Og Picasso siger: kan du fem ting skal du kun bruge de tre, så har du altid en reserve. Degas udstillede kun en enkelt skulptur medens han levede. Efter hans død fandt man en mængde skulpturer i hans atelier. det havde han lavet hele tiden, samtidig med sit maleri. Noget må man have for sig selv, et privatliv. Susanne Langer er en reserve jeg har. Hun skriver om kunst og er vældig god. Jeg har haft bøgerne i mange år, men ikke fået læst dem rigtig endnu. Men jeg har forberedt muligheden for det.
  Enten skal man have meget få bøger, som man kender udenad, så de er en del af en selv. Eller også skal man have en masse bøger man kun har set igennem. Den dag man har brug for for det, kan man gå hen og slå det billede op, man netop har brug for til at komme videre. Det er mit materielle forråd, spisekammer. Det er betryggende med et vel fyldt forrådskammer. Især når man bor i en eremithytte på landet. Hieronymus havde alle sine bøger med i den syriske ørken."



Susanne K. Langer

Ingen kommentarer:

Send en kommentar