torsdag den 11. juni 2015

Exclusive: STRUNGE-TALE II (Mai for Ravn)

Vi bringe eksklusivt for Blogdahl Anne-Marie Mais tale (så genialt generøst at der holdes 2 taler) ved overrækkelsen af Michael Strunge-prisen til Olga Ravn for hendes roman Celestine:


Det er svært at fortælle om Olga Ravns Celestine, til gengæld er det ganske let at citere. Man kan som læser slet ikke lade være, for Olga Ravns Celestine er fuld af forunderlige sætninger og billeder, som griber læseren og bliver ved med at husere i ens tanker, som når det hedder ”sommeren var begyndt at blive krøllet og sortrandet”, (s. 15), ”forelskelsen var ufrivillig som en barndom” (s. 65) eller ”jeg gik rundt med en åben grav i mig” (s. 115). Desuden er citatet: ”Da jeg var barn, var jeg skilsmissens sted” – næsten allerede blevet en talemåde.  Når det er svært at fortælle om Olga Ravns roman, er det ikke fordi handlingen er svær at begribe: en ung højskolelærer er i en eksistentiel krise i forhold til sig selv, sin kæreste, sin mor og sin baggrund som skilsmissebarn. Hun er ved at miste sig selv til følelser, hun ikke kan magte og overkomme. Hendes liv og selvfølelse forsvinder, og hun forvilder sig ind sig i væremåder og talemåder, der fjerner hende fra sig selv.  Hun ligner og føler sig som et spøgelse og begynder selv at hjemsøge andre angivelige spøgelser for at give det indre gengangeri et ydre udtryk. Hun tilbyder derfor sin krop til renæssance-jomfruen Celestine, der efter sigende spøger på et gammelt slot.
Når det er svært at fortælle om romanen, hænger det sammen med, at det nemt kommer til at lyde som om Olga Ravn går en lang omvej i den gotiske roman og en indviklet spøgelseshistorie for at fortolke nogle meget nutidige menneskelige oplevelser og erfaringer, som mange deler: at opleve sine forældrenes skilsmisse, forældrenes nye kærester og disses børn, at have svært ved at få sit eget parforhold til at vare ved, at føle sig hjemme i sin alder og ikke lade tilværelsen glide sig af hænde. Et par af Celestines anmeldere har haft denne indvending mod romanen midt i deres ellers venlige uddeling af kors, bånd og stjerner, og hvad de ellers har at gøre godt med.
Men indvendingen er forkert. Spøgelseshistorien er tekstens kunstneriske balancepunkt, og besværet med at fortælle om romanen, uden at man forkorter og forenkler den, hænger sammen med, at det præcis lykkes for Olga Ravn at tage afsæt i vores hverdagssprogs omtale af, at nogen eller man selv ligner et spøgelse, eller at noget spøger i en bevidsthed, og få denne oplevelse til at leve og trænge sig ind på læseren. Det gør hun ved at skrive en roman, der både er gotisk og realistisk.  Hun kan netop kun komme dybt ind i de både skræmmende og krævende relationer mellem de børn og voksne, som vores nye serielle monogami skubber i armene på hinanden, ved at stå ved, at man kan ende som spøgelser for hinanden og tage den kunstneriske konsekvens af, hvad spøgeriet betyder. Renæssancens skønne ungmø Celestine blev muret inden, da hun brød datidens faderlov, mens den nutidige kvinde indser, hvor små og indestængte skilsmissebørnene og de sammenbragte søskende bliver, når de skal holde sammen på det kartotek af forhold, forældrene har tilegnet sig i deres liv.  ”Vi er spøgelser for hinanden” som det kan siges i slutningen af romanen, da historien har givet denne sætning rækkevidde.  Det gamle kvindespøgelse, der begynder at vise sig for romanens hovedperson i slutningen af historien, er skræmmende. Men det er ikke desto mindre hende, kvinden må lukke ind i sit indre rum, hvis hun ikke skal ende som en indemuret 16-årig. Eller hvad? Romanen fastholder sin ambivalens – dens sætninger og handling slynger sig ud og ind af beskrivelser af menneskelige erfaringer og oplevelser, som mange deler i nutiden, og iscenesætter de spøgelseshistorier, vi benytter os af, for at undgå at se de mentale indemuringer og dødningehoveder i øjnene.  Hen mod slutningen af romanen hedder det: ”Det var en lille og tung ulempe at være Kims kvinde. Han holdt ejerskabet løst i hænderne. Jeg ville være et skældsord i hans mund. Han ville drikke. Sommeren gjorde os øre og tyndslidte som lyse flader, firkanter af græs eller opstartende og nedlukkende skærme.  Sommeren skulle vise hvor let man kan blive. Mit øje skulle fyldes med sølvglimmer og spyt. Jeg skulle blive Celestine, men det blev jeg aldrig. Jeg ved aldrig, om hun kun er noget, man har fundet på, som jeg har fostret i mig, og så sidder jeg tilbage med spørgsmålet om, hvad der er virkeligt.” (s. 149-150).
Tak for både handlingens sære dunk på sjælens dør og det mærkelige klister fra sætningernes edderkoppespind, som man ikke kan få af sig igen.  Romanen giver mindelser om Thit Jensens seancer med ånder, gengangeriet i Ibsens dramatik og de gotiske passioner hos Brontë-søstre – det lyder urimeligt og umuligt. Men det er det ikke: det er Olga Ravns svære og smukke to’er: Celestine. 
 

- unge ur-Thit

Ingen kommentarer:

Send en kommentar