søndag den 8. marts 2015

See you at The Shining Trousers at 4

fra. Schades sidste bog 70 eventyr om det hemmelighedsfulde København, 1978:

HISTORIEN OM SKAKBRÆTTTET

En anden gang, kommer jeg pludselig i tanker om, da han - Gorki - om morgenen kom ind i Café "Skindbuksen" i Lilel Kongensgade, den næstældste af Københavns gamle cafeer, fra året 17 hundrede og nogle og tyve - satte han sig - han spillede jo harmonika og tjente søde penge ved det - og ebgyndte at tælle nogle dynger af pengemønter op på bordet. -
  Jeg må her indskyde, at jeg tidligere på morgenen på bydelen "Christianshavn", hvor jeg boede på det tidspunkt var vågnet i min seng og set som et tydeligt billede på luften - et lodret stående skakbræt. -
  Og tænkt: "Hvad betyder nu det?"
  Og var stået op og gået ind til byen og ind i Café Skindbuksen".
  Nu, sagde han, mens han sad og talte mønterne: "Du, Schade, jeg elsker og sidde og tælle 2-kroner og 1-kroner op på bordet som et skakbræt."



Ingen kommentarer:

Send en kommentar