torsdag den 19. februar 2015

ALT FORLADT LILIAN!

Munk Rösing - og TAK Lasse Horne Kjældgaard, der i år åbenbart har afløst Asger Schnack i komiteen) - for at indstille

HELLE HELLE
for Hvis det er

&

PIA JUUL
for Avuncular


TIL NORDISK RÅDS LITTERATURPRIS 

KYS PÅ JERES PANDER!

Du, Lilian, er tilgivet med buk og skrab for samtlige 117 indstillinger af Josefine Klougart!

- jeg kan simplethen ikke forestille mig, og jeg har en virkelig god fantasi, et bedre valg, og desto mere fordi de to bøger, især Helles, ikke fik den absolut hysterisk begejstrede modtagelse, som de fortjente, Helle er vores nr. 1 prosaist, Juul er vores nr. 2 (efter Laugesen, ja, ja) poet, de er så sære og stilige og mesterlige begge to, at man skulle tror, det var løgn, men det er det ikke, det er kunst, digterkunst (og hør, nu lyder jeg som Asger Schnack, det må jeg gerne i dag)

RETFÆRDIGHED SKER FYLDEST
OG HURRA SGU FOR DET!


1 kommentar:

  1. Jeg kan huske, at jeg tilbage i 1999/2000 talte med en af medlemmerne af dengangs komite og undrede mig over, at Pia Juuls sagde jeg, siger jeg, et ubetviveligt hovedværk i samtidspoesien, ikke var nomineret. Medlemmet indrømmede frejdigt, at den bog havde de ikke læst

    (min erindring er i sin skaprvinkling ikke 100 % til at stole på, derfor ingen navne (medmindre I vil researche selvfølgelig)).

    SvarSlet