tirsdag den 13. januar 2015

Nærmest en anmelderskole

er kurset i anmelderi på Institut for Litteraturvidenskab på Københavns Universitet. Tue Andersen Nexø har været lærer her og Kamilla Löfström er det lige nu (og har være flink til at lægge opgave-anmeldelser ud på Promenaden, senest denne). Som (ubenyttet) research til min kommentar om (manglende) Ung Kritik spurgte jeg Tue og Kamilla om kurset.

Tue:

Jeg plejede at begynde undervisningen med at sige, at der jo ikke var nogen, der kunne leve af at skrive anmeldelser i Danmark.

Kamilla:

Jeg plejer at indlede med at citere JC Jørgensen: At anmeldere i DK har lært at skrive anmeldelser ved at læse andre anmeldere.

Tue:


Mikkel Frantzen gik på mit første hold (efteråret 2006, mener jeg det var), Linea (Maja Ernst) på holdet efter. NIcklas Freisleben Lund, som har skrevet for politiken, har også fulgt det i tidernes morgen.

Kamilla:

På mit første hold gik en norsk studerende som begyndte at anmelde på et norsk kritiksite (kan godt finde navnet, hvis det er). Et par stykker har skrevet til litteratur.nu. Victor Boy Lindholm skriver anmelderlignende på sin blog indimellem (og anmelder for Atlas LB). Ellers har jeg undervist Nanna Storr-Hansen og Benedicte De Thurah Huang og Marie Kudahl, som jo i hvert fald er skrivende. De tre kunne jeg ønske mig som anmeldere i dagbladene

Ingen kommentarer:

Send en kommentar