tirsdag den 25. november 2014

The Ovartacis - Lars' og Glenns

Okay, jeg er nu nået frem til at holde gedigent af Lars H.U.G.s nye plade, der som bedst lyder som glimrende outtakes fra mere Blidt over dig end Kysser hele himlen farvel, hvilket jo for helvede er meget nok, når man som en idiot har ventet over 20 år på, at Lars kunne nosse sig sammen til at synge på dansk igen - og lytte pænt grundigt til den. I første omgang nidstirrede jeg mig smertetligt skeløjet på de mest håbløst banale tekster (link til alle tekster HER), men H.UG. har aldrig skulle høres for teksterne (og dog, og dog, og dog - de reneste og særeste var altid genuint poetiske) - men så fik mine glade ører sat mit sure blik i bevægelse, og jeg kunne pludselig fornøje mig over de mest pjanket forpludrede tekster (skrevet i samarbejde med Kliché-makkeren Voss), fx disse:

Født opvokset her i Jesus del af verden
krøb til korset tog min bid af smerten
h.u.g. en hæl
klip en tå
halleluja baby det var dig jeg ville nå


Men hele tiden har "Ovartaci" været stjernesangen, både musikalsk og tekstligt, med sit sært swingende, skiftevis sungne og reciterede, inderligt indlevede (og flippet parafraserende) og yderligt berettede portræt af den navnkundige, "sindssyge" kunstner, forbandet popsangkunst:

OVARTACI*
(H.U.G. / H.U.G.)
Luk nu dine
luk dine øjne i
z dit hjerte fri
z dit hjerte fri
Ovartaci han blev udlært malersvend fra Ebeltoft
emigrerede til Argentina
hvor det ikke gik helt så godt
hjem 6 år efter tvangsindlagt på Risskov Hospital
vågnede op som kvinde i en mandekrop
vildfaren transseksuel
Han kaldte sig overtossi
han hed Louis Marcussen
i dette kunstliv ud af tusinde skar han ikke øret af
valgte både lem og næsetip
på terapi-snedkeri en dag
stemmer i uden smerte
stemmer hele jernet af
Luk nu dine
luk dine øjne i
z dit hjerte fri
z dit hjerte fri
Ovartaci tog på rejser sjælevandring cykeltur
hver nat dag ind i det ukendte sæt det hele over styr
skiftede ham fra ham til hende
skiftede ham til menneskedyr
forvandlede sig fra mand eunuk til den allersmukkeste kvinde
forvandlede sig fra mand eunuk til den allersmukkeste kvinde
Luk nu dine
til den allersmukkeste kvinde
luk dine øjne i
til den allersmukkeste kvinde
z dit hjerte fri
til den allersmukkeste kvinde
Smukke dukker i drømmeland
kan vågne op som kvinde i en mand
Ovartaci lady be good
be good
Fra Århus op til månen
Påskeøens sommerfugl
som tiger puma på Clemensbro
maler bjergene på Mols
som ægypter som kineser
som fantastisk fandens fantast
helikopter ophæv min tyngdekraft på min sjæls canvas
Smukke dukker i drømmeland
kan vågne op som kvinde i en mand
Ovartaci lady be good be good
smukke dukker i drømmeland
be good
vågner op som kvinde i en mand
be good
Ovartaci
Luk nu dine
luk dine øjne i
luk dine øjne i
z dit hjerte fri i nat
Luk luk nu dine
luk dine øjne i
luk dine øjne i
z dit hjerte fri
z dit hjerte fri
Forvandlede sig fra mand eunuk
til den allersmukkeste kvinde
til den allersmukkeste kvinde
til den allersmukkeste kvinde

*Baseret på dokumentar materiale om Ovartaci, indlagt på Risskov Psykiatrisk Hospital fra 1924 til 1983.

- Ovartaci er tidens toneklang! Første del, "En skakt i scrotum" (god pladetitel!), i Glenn Christians netop Montana-pris-indstillede digtsamling Mudret sol baserer sig også, mindre gennemsigtigt, mere grov-splintret, tornet (tronet skrev jeg!) visionært, på Ovartacis liv & værk, her en sides poesi derfra, dårligt brækket af mig:

Hjem    tilbage i reden til elektroniske små prikker    et middelstort
           sted    hvor gulv & siddepladser er forgyldt af plastik
                    Der er jeg
                                 lorten    som ligge på jorden
                             Disney-besjælet & kalder på
                                                                         fluer

                                 Tidernes moprgen    som er det nyfødte    til
                                     at smide ud                     Væk  bræger jeg
                 
                       Men ven    du må godt                Tjek
                     du grundigt    hvor jeg har været blot ved at nærlugte min
                                    ene finger

                                                Jeg savner dig    mit nedklippede køn
                                                   nu tørlagt for blod

                                    Hurra!

                           skal vi gå    sammen gennem det gamle land    der
               hvor glasplanterne nu gror op af jorden    som tegn til solen
                                                  stående fiktivt & snyder liv ud i sine
                                          gummigrene               Jeg vil sobe
                                      mit hjem under natten    som en mørk pels af stjerner
                                                                   Jeg
                                                             savner dig                     (Jeg savner dig!)
                                                                                        får jeg vippet
                                                    lidt hviskelyd ud af skriget



Ingen kommentarer:

Send en kommentar