fredag den 21. november 2014

Montanas betimelige, hårdt battlende Bet'ificering

Så bitcher og moaner jeg år ud og år ind over den Gyldendalske manistream-smalhed i Montana-prisnomineringerne og så slår de i år et ordentlig skår i den med disse seks skønne nomineringer - ingen af disse bøger ville jeg ikke begejstret gå ind for som vinder, det har jeg vist ikke kunnet sige før (LINK til nomineringer og VIDEOER)

Majse Aymo-Boot: Over os hænger en vidunderlig sol, Gyldendal

Glenn Christian: Mudret sol, Arena

Christian Yde Frostholm: Paris, en brugsanvisning, * (Asterisk)

Christina Hagen: Boyfrind, Basilisk

Peter Højrup: Island, Basilisk

Harald Voetmann: Alt under månen (smuk titel-poesi med 2- sol og 1 måne) Gyldendal

2 x Basilisk, 1x Arena, 1 x Asterisk, 2 x Gyldendal! - og så blive jeg straks nervøs for min egen pris' suverænitet: Bukdahls Bet- Den Smalle Litteraturpris - som Frostholms bog (der er fra 2013 - det er Glenn Christans bog også, og det er helt ærligt noget prissjusk!) faktisk var nomineret til i sommers. Hagens og Aymo-Boots bøger ville have været selvskrevne til Bet-nominering, men reglerne siger, at hvis en bog er blevet nomineret til en anden pris, kan de ikke Bet-nomineres, hårdt nok! - Højrups og Voetmanns bøger ville jeg med lige så stor sandsynlighed have Bet-nomineret, HVIS det ikke var lykkedes (mig eller andre) at nominere dem til mindre strengt smalle priser. Men tak til Montana for den nu reelle konkurrence:

HOW SMALL CAN YOU GO!



- det traditionelle surmulende fællesportræt af de nominerede

Ingen kommentarer:

Send en kommentar