tirsdag den 25. november 2014

Evas dystdigte

Eva Aagaards 2 digte i Den Store Poesidyst i går aftes på AK24syv (se link nedenfor)

1. (kærlighedsdigt henvendt til et du, skrevet hjemmefra)

-->
Vi stanger spejlbilleder
med fingrene
splintrer overfladen i søen
pletterne samles til ansigter
vi plukker ferskner i parken
overlæber med bløde dun
du maser frugten
mellem dine hænder
som om du har glemt
hvordan man optager næring

vi går hjem over tre broer
jeg laver en åbning
i dit ærme med fingeren
der er levende væsner i græsset
ildebrandshusene ligner tænder
i et senilt smil

jeg er grådig efter ansigtsudtryk jeg vil se dig
foran så mange monumenter som muligt
på din telefon er der billeder
hvor du efterligner statuer
du er smukkest når du er pixelleret
det falder mig lige ind

jeg rammer dig ind med mit glas
fladen spreder dit ansigt
en buet smeltende planet
du lukker vinduet så jeg ikke fryser
jeg åbner vinduet så fluerne kan slippe ud
solen er en brusetablet i tågen 
alt som løber ned ad
din hud kan drikkes
du skal ind i lagenet med din sved

2. (5 sammenligninger på hele eller dele af den elskedes krop, skrevet på 15 minutter på stedet)

Det blæser i dit hår med en
lyd som spraydåser
du har fingeraftryk i øjnene
og en slidt mund
den farve du har brugt
til at tegne på læberne
sprækker som malingen på broen
hvor vi kravlede ind på
knæ sidste uge
du slikkede dig
om munden med en lyd
som sko i mudder
og udtalte mit navn som en
sang

Ingen kommentarer:

Send en kommentar