tirsdag den 7. oktober 2014

Mig uden andre 2

- fra FB-besked-korrespondance med Kristina Stoltz:

Jeg ved da ikke på forhånd, at jeg hader din bog, Kristina, det har jeg ingen anelse om; jeg kan have alle mulige fordomme, men de er spulet væk med syre lige så snart jeg begynder at læse. Jeg har, så vidt jeg husker, også anmeldt dig positivt. Jeg håber af alle kræfter, at din bog er god, det er jo derfor skuffelsen, hver gang jeg har læst mig frem til en negativ smagsdom, er så stor og måske også kan virke brutal; jeg synes, det er en skam og tragedie og skandale, når en bog ikke er god. Men jeg er jo altså ikke kritiker for at hjælpe eller "skade" forfattere i deres karriere; jeg er kritiker for at diskutere og karakterisere og smagsdømme litteratur, fordi jeg synes, det er vigtigt, og fordi jeg er god til det, helst god litteratur, men hvorvidt det er tilfældet, kan jeg heldigvis og desværre ikke vide på forhånd. Jeg er og skal være, når jeg skriver anmeldelsen, fuldstændig ligeglad med forfatteren, dig, beklager. kh

Selvfølgelig er jeg ikke objektiv og selvfølgelig er jeg fordomsfuld, men jeg bestræber mig altid for at være ærlig overfor MIN oplevelse af en bog - og jeg har talrige gange oplevet at mine fordomme er blevet dementeret af min læseoplevelse; eksempler? gerne: Mads Brenøes Bjerget, Maria Hellebergs Dronningeskolen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar