fredag den 25. juli 2014

Kender boganmeldere overhovedet KnutzonSTEMMEN?

Apropos min Blæksprutte om Frit flet i WA i dag, hvor jeg konstaterer, at bogens anmeldere (og undskyld, især til Tue Nexø, for at jeg ikke citerede fra nogen anmeldelser, men jeg sad og skrev UDEN NET) ikke har har villet eller KUNNET gætte helt eller delvist individualiserede signaturer. For én ting er, at JEG ikke kan forstå, at man kan lade være - og hvis man ikke kan lade være, at man, som bare en smule indlæst, så kan lade være at få RESULTATER), men noget andet er, at den TYDELIGSTE signatur (bl.a. fordi hun tit skriver i RÅBENDE versaler), nemlig Line Knutzons, måske ikke er lige så selvfølgelig(st) synlig for andre kritikere, unge som ældre, som for mig, fordi de eneste egentlige BØGER, hun har skrevet, ud over FF, er 3 børnebøger, ellers er hun jo dramatiker, med en masse stykker udgivet på forlaget Drama, som ingen (andre end mig) læser, endsige anmelder, Men få straks fat på de Drama-hæfter, bloglæsere, de koster helt sikkert ikke særlig meget og de eminent læselige -  og hey, hey, hvorfor laver Gyldendal ikke en stor tyk samling Knutzon-dramatik? Fordi det er dramatik, som ingen køber eller læser. MEN DE SKAL! Fordi de bør og som tak for FF! Når tre af ABC-potrætterne i afsnittet "Jeg tænker på A/ Jeg tænker på B/ Jeg tænker på C" begynder med de to ord: Kære Mogens, hvem MON så har skrevet dem (når det nu sandsynligvis ikke er Jens Blendstrup) - her portrætterer C C, og ja, I skulle tage og besøge hende allesammen, ikke kun Mogens, Hanne og lille Jørn:

Kære Mogens. Jeg sidder på trappen ud til den lille gårdhave. Det sner, så jeg har taget min pels på (uægte). Jeg kan ikke lade være med at tænke på C, når jeg sådan kigger ud over det sneklædte landskab. Men tænker ligesom ikke på hende om sommeren. Og egentlig heller ikke om foråret og efteråret. Som om man ikke kan overskue det. Det bliver ligesom for meget. Men nu, hvor alting er hvidt, kan man ligesom bedre se hende for sig. Hun var her faktisk i foråret. Gik rundt bagerst i haven og skumlede. Hvios jeg skal være helt ærlig, Mogens, så var hun skide sur og syntes, det var for dårligt, at man (?) ikke havde sørget for, at hun havde sit eget værelse. Altså, helt ærligt, der er de værelser, der er. Hun er fandeme så sær og vil også kun sidde på en bestemt stol og spise fra en bestemt tallerken osv. Jeg tænker, at vi måske i fællesskab skule insistere på at besøge hende. Hun er så dum, at hun tror, at hvis man skal have gæster, så skal man bo ligesom gæsterne bor, ellers føler gæsterne sig ikke velkomne.?! Hvor dum kan man være? Jeg er dødtræt af aldrig at kunne komme til at besøge hende, når vi nu ved, hun næsten altid er hjemme. Jeg tænker, at det er på tide, at vi laver et uanmeldt besøg. Så kan hun fandeme lære det. Nuvel. God sommer, selvom det stadig er vinter, og hils Hanne mange gange og også lille Jørn.

3 kommentarer:

  1. Sixten Austerlitz25. juli 2014 kl. 19.52

    Forlaget Drama anbefales på det kraftigste.
    Læs fx div. af C. Lollike!
    Og Nielsens "De europæiske medier"!

    SvarSlet
    Svar
    1. Sixten Austerlitz25. juli 2014 kl. 20.00

      Og "Udslet Hornsleth" af Jakob Weis!

      Slet