lørdag den 21. juni 2014

Prinsesse Ray, du har mig virkelig



TILLYKKE til Ray Davies fra The Kinks fylder 70 i dag, hans største danske fan var, nej, ER digteren F.P. Jac - optakten til hans eget poetiske gennembrud 1976 var fordanskninger af Kinks-sange - der helt tilbage i 1979 bidrog til (fødselsdagsbarn i går - TILLYKKE dér også! - på Vangsgaards hollandske udsalg ligger flere bøger fra Steens forlag Plagiat til nu kun 5 kr., jeg snuppede et par i dag, bare ikke denne) Steen Møller Rasmussens antologi On The Rocks med digtet:

- Prinsesse Ray er vores tilblivelse

med en pludselig lyst giver jeg mit til at berøre i
huden - bebrejdende giver jeg mig ekstra tid til
hænderne inden de kluminerer ud i min elskedes
sarte og volsomme skygger - vi står her fortabte
sammen og nænner ikke at viske noget bort fra
ansigterne - jeg peger hårdt ind i en papirlap for
at løsrive dig en tid fra min mund - næsten legende
drejer jeg mig rundt og fornemmer stærkt vores
uendelige drift -

vi har givet børnene plads til deres leg ved floden -
vi har strejfet os til lidt fornemmende isolation her
for at være sammen - det er løs drøm det hele og
vores negle hænger fats i alle højdepunkterne -
selv de bløde forenklinger der strækker sig hidsigt
i vores kys tager sig bare ud af endnu en flugt - men
hvor er det dog skønt at se din mørke tinding
har sat sig til børnene - derude på vandoverfladerne
har de i en graciøs jubel glemt alle vores afkald -

det er jo bare sandt det her med børnene i favnen -
her står vi så alle os der valgte rusen - vi letter
hinanden for ord og føler os stolte mens vi ser på
at markerne endnu en gang høster sig ind - vi går
her lyst på lyst og udveksler vores tro til bruddene
i græsset - hastigt begynder vi at syng for at nærme
os alle dem der påkalder sig virkeligheden - og en
tid er vi en stor mørk plet ind i aksenes tæthed -


- den her udødelige sang var selvfølgelig motto for min Jac-monografi

1 kommentar:

  1. Skønt youtube-link. Asær det sidste minut gav mig et nyt syn på litteraturen.

    SvarSlet