tirsdag den 10. juni 2014

2 nylige, magtfulde næser, elevens og lærerens

- fra Lea Løppenthins nervernes adresse:

hej kære tilstands tilstand
nogle fugle flytter sig med årstiderne
deres træk danner ansigt på himlen
jeg tror i hvert fald en næses pegen
stork landsvale gøg nattergal
stork landsvale gøg nattergal

 

- fra Christina Hesselholdts Agterudsejlet

'Det du ikke kan lide at læse', sagde Alma, 'er at det kan gå et menneske sådan; at hun der har skrevet seksogtyve romaner, hvis egensindige mystisk forførende verdner du har elsket at opholde dig i, ender med kun at finde ro ved at sidde og se Teletubbies på tv, selv udsendende en muggen lugt, den samme som husets. Og du kan ikke lide at læse om hvor vred man kan blive af at leve sammen md en syg, slidt ned til sokkeholderne. Og må jeg så i øvrigt frabede mig denne didaktiske samtale, den er uværdig. Lad os tale om dit foster, eller lad os tale om Gogol', og op af tasken halede hun Nikolaj Gogol af Nabokov og smækkede den hårdt ned i bordet.
  'Nå så det var dig der havde den! Vær rar at slå ned på et godt ord til mig'.
  'Ja, det bliver så: Næse. Værs'go'.


(klart min yndlingsmonografi (også) i hele verden og til alle tider LB)

1 kommentar: