søndag den 11. maj 2014

Forfatterskolen er DK's Hogwarts - CH Professor McGonnagall

Man kan let få Christina Hesselholdt til at lyde mere finlitterær og -kulturel end hun er; og hun er så postmodernistisk som nogen. Jeg nævnte også kun Thomas Bernhard og Iris Murdoch i min anmeldelse, her er et andet link fra Agterudsejlet:

Jeg har tænkt mig at hoste i al den elendighed der har været, ned i denne spand, notesbogen, som jeg hermed døber Dokument sort. Bag verbet 'hoste' og hele ideen om spand eller balje gemmer sig et litterært forlæg, nemlig Ron Weasley, Harry Potters ven, hvis tryllestav er i stykker, hvorved han kommer til at nedkalde en art forbandelse over sig selv, bestående i at han hoster snegle op; han bogstavelig talt løber over af snegle, de driver ud af ham, og derfor giver Hagrid ham en balje han kan bøjer sig over; som sneglene kan indsamles i. Vel, jeg bøjer mig over min notesbog og begynder der hvor min tanke ofte strander:



- time i (anti)romankomposition

Ingen kommentarer:

Send en kommentar