lørdag den 5. april 2014

Tvangs-mestrene linkes sammen

Dan Turèll var som barn Storm P.-fan; her uddrag fra I byen-klummen "Gensyn med Storm":

Jeg købte Storm P.'s samlede fortællinger i ti indbundne bind, ét for ét, for den hyre jeg møjsommeligt tjente som mælkedreng. Det var nogle af de første selvtjente penge jeg brugte, og jeg var uendelig skuffet da det lykkedes min søsters slet opdragne undulat under et kort besøg på mit værelse at skide på et af bindene. Med perfektionistens perversitet ønskede jeg straks dette bind udskiftet.
  Men ikke nok med det. Jeg købte Ebbe Rode's Storm P.-plader og spillede dem for familien i timevis, jeg skrev historierne af til vores kortlivede skoleblad, jeg kunne '13 øre - alt iberegnet' præcist udenad, i dybeste forstand by heart, sådan som mine lærere ville ønske jeg kunne kongerækken, og jeg foretog engang, 12 år gammel, sammen med min ældste lillebror en sentimental pilgrimsfærd fra Vangede til Storm P.'s grav på Frederiksberg Kirkegård med en lille blomst. Og det er ikke engang løgn!

Line Knutzom medvirker som gadeluder i Dan Turèll-filmatiseringen Mord i mørket - det eneste billede jeg kunne finde (hun er ikke med i traileren, så vidt jeg kan se) er dette lillebitte øverst oppe til venstre på en dobbelt-vhs-bagside:



Storm P. ekkoer en Turèll-klassiker - det er ikke let at være NOGEN - i denne kulørte side:




Ingen kommentarer:

Send en kommentar