mandag den 14. april 2014

Bonussavn

Jeg kunne godt savne lidt bonus i Tiderne Skifters samlede udgave af Pia Juuls 3 (obligatoriske) novellesamlinger, Mit frygtelige ansigt, Dengang med hunden, Af sted, til stede, og bare fx - og fordi jeg åbenbart ikke kan holde op med at citere derfra, værket har så også 20 års jubilæum i år (og jeg var dengang den eneste anmelder tilsyneladende, der havde læst det hele (+ udarbejdet mit eget forfatterregister, som jeg stadig har glæde af), og måske jeg stadig er bitter over, jeg ikke blev inviteret med, hvilket på den anden side er en dårlig grund til igen og igen at fremhæve denne essentielle, men åbenbart af de fleste glemte mursten) - hendes eneste ene, meget koncise leksikonartikel i Brøndums encyklopædi:

Spøgelse

Der er mange ord for spøgelse, fx: apparition, bogeyman, fantasma, fantôme, gejst, genfærd, genganger, gespenst, ghost, larva, ombra, phantom, revenant, spectre, spettro, spirito, spook, spuk, spök, ånd. Ellers er der ikke meget at sige: man er nødt til at opleve dem selv. Hvis man oplever dem, findes de.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar