onsdag den 29. januar 2014

Mine tabere

Kandidater, jeg er lykkes med at indstille (og som jeg har anmeldt) til Weekendavisen Litteraturpris, men som ikke vandt, siden jeg begyndte på avisen i 1996 - jeg kan godt lide listens stræk fra, 2010-formlen, Nikolajsen til Staun (og gedigne gengangere: 3 x Aidt & Katz, 2 x Juul, Helle (begge har andre indstillet, da jeg ikke længere anmeldte), Hesselholdt, Grotrian, Jac (åh, Flemming i din permanente guld(øl)alder!), Bang Foss, Staun.

1996: Peter Laugesen: Konstrueret situation

1997: Jan Sonnergaard: Radiator, Jess Ørnsbo: Tidebogen (Knud Sørensens En tid, som jeg havde indstillet, vandt)

1998 (ja, 4, det var tider): Simon Grotrian: Ti, Katrine Marie Guldager: Det grønne øje (åh, Katrine i din unge guldalder!), Christina Hesselholdt: Hovedstolen, F.P. Jac: Fortælleren blev senere sig selv.

1999: Thomas Boberg: Americas,  Pia Juul: sagde jeg, siger jeg

2000: Peter Adolpsen: Små historier II, Henning Mortensen: Raketter, Grete Roulund: Kvinden fra Sáez

2001 (4 igen!): Klaus Høeck: In nomine, Per Højholt: Auricula, Janina Katz: Fortællinger til Abram.
Charlotte Weitze: Fandekke

2002: Naja Marie Aidt & Kim Lykke: Balladen om Bianca, Vagn Lundbye: Trefoldighedsbarn, Susanne Staun: Mit smukke lig

2003: Christina Hesselholdt: Du, mit du, F.P. Jac: Numse-Kaj som besøgsven, Ursula Andkjær Olsen: Atlas over huller i verden. 136 sider. Gyldendal.

2004 (4!): Lars Frost: Smukke biler efter krigen,  Kirsten Hammann: Fra smørhullet, Janina Katz: Drengen fra dengang,  Arthur Krasilnikoff: Hvalens øje

2005: Helle Helle: Rødby-Puttgarden, Pia Juul: Helt i skoven, Morten Ramsland: Hundehoved. 382 sider

2006: Naja Marie Aidt: Bavian, Ursula Andkjær Olsen: Skønheden hænger på træerne

2007  (4): Lone Hørslev: Lige mig, Marianne Larsen: Den forelskede unge, Morten Sabroe: Du som er i himlen (Jens Smærup Sørensens Mærkedage, indstillet af mig, vandt)

2008 (4 for sikkert sidste gang) Kristian Bang Foss: Stormen i 99,  Helle Helle: Ned til hundene, Janina Katz: Længsel på bestilling, Eske K. Mathiesen: Tranedun. Samlet poesi 2004-2009

2009 (3 for sikkert sidste gang, they're on to me og mine manipulationer): Naja Marie Aidt: Alting blinker, Svend Åge Madsen: Mange sære ting for, Mette Moestrup: Jævnet med jorden

2010 (den OK (de fleste har kun 1 med) regel: 2): Rasmus Nikolajsen: Socialdemokratisk digt, Susanne Staun: Døderummet

2011: Simon Grotrian: Domkirkeperlen, Vibeke Grønfeldt: Livliner

2012: Kristian Bang Foss: Døden kører Audi, Christina Hagen: White Girl

I år har jeg indstillet Yahya Hassan: Yahya Hassan og Asta Olivia Nordenhof: Det nemme og det ensomme, mon 1 af dem vinder som min kun 3. (og første poetiske) vinder gennem 18 år? Drrrrrrrrrrrrrr. Det bliver afsløret i morgen aften!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar