lørdag den 7. december 2013

Sådan skriver man en god anmeldelse af en god bog

KARAKTERISER
OG EKSEMPLIFICER
I AL HAST, MEN
PÅ LIVET LØS

- som Tue Andersen Nexø i gårsdagens eksemplarisk gode anmeldelse i Information af Glenn Christians excentrisk gode bog Mudret sol, her er et karakteristisk klip, undrende sig over og undersøgende og celebrerende poesiens karakterfuldhed:

Her er vi i første del, »En skakt i scrotum«, hvor digte med lufthuller i ligesom skrider hen over siderne. Det lyriske jeg forvalter træt sin liderlighed og projicerer en slidt krop ud på verden:
»Er i dag/ tung & grim som at gå i kaninpels i/ regnvejr Jeg arbejdede mig hårdt i tøjet/ da kirtlerne overalt/ på kroppen skyder ud Jeg ser ingen grund til vejrtrækning/ mit åndedræt finder vej gennem limplader i halsen« Fornemmelsen af sygdoms- eller tømmermandsramt håndværker, som især de sidste linjer indfanger, den går igen mange andre steder i bogen; det samme gør fornemmelsen af at være omgivet af en klam materie, der ligesom inficerer luften. »det er sommer i alles haver/ slagtede øfgrise syntetiserer luftens/ nu over fyrre grad i skyggen«, som det hedder et sted. Som man kan se er syntaksen ikke egentlig opløst, men nok kondenseret. Det er, som om ikke alle ord er med, lidt ligesom den måde, man i sine tanker kan hoppe mindre vigtige sætningsdele over.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar