tirsdag den 22. oktober 2013

Opslagstavletyv

Det var scoopet ved mit foredrag i går aftes for 7-8 medlemmer af Danske Skønlitterære Forfattere om sampling i litteraturen, STJÆL SMUKT!, fordi ingen har nævnt det endnu, ikke engang Yahya-stalker og Duchamp-epigon (og Hvedekorns-digter) Uwe Max Jensen: Yahya Hassan indeholder 2 til 3 deciderede readymades - der virker som direkte afskrevet fra opslag på en opslagstavle i en udlejningsejendom (hvilket minder mig om Line Kntuzons geniale skrivekursus-koncept, hvor kurissterne er forskellige personer i en opgang, der kommunikerer til hinanden via opslagstavlen), denne tekst står rimelig sent i bogen, på side 123:

PÅMINDELSE

SÅ BEKRÆFTEDE MÅNEN AT EID FALDER PÅ TORSDAG
OG AT VI DERMED SKAL FASTE EN SIDSTE DAG
VI BEDER EIDBØN TORSDAG KL 9:30 PÅ 1. SAL
SØSTRE HAR OGSÅ MULIGHED FOR AT BEDE (I KÆLDEREN)
BUS 6A OG 15 KØRER DIREKTE TIL GUD
MÅ ALLAH ACCEPTERE JERES FASTE; BØN; RECITATION, DU'A
OG JERES GODE GERNINGER

(måske er linje 5 "rectified", og måske er den ikke - linje 4, den hårdeste, er garanteret ikke)

3 kommentarer:

  1. Mit svar til Lars Bukdahl

    http://denfrie.blogspot.dk/2013/10/nazist-vantro-stalker-epigon.html

    SvarSlet
  2. Duchamp-epigon er sgu da en hædersbetegnelse, Uwe, for vi er, som du selv siger, alle D-epigoner, nogle er det bare mere bevidst og direkte linkende/citerende end andre, deriblandt du

    SvarSlet
  3. Okay. Tak for svar.

    Med hensyn til "stalkeriet". Jeg har haft interesse i religionskritisk kunst siden Thorsens murmaleri af Jesus med stiv tissemand i 1984. Min fars opbakning til Thorsens ytringsfrihed i et læserbrev førte til, at vores postkasse blev sprængt i luften med en fyrværkeribombe.

    På Journalisthøjskolen opsporede jeg i forbindelse med en opgave Thorsens ituflænsede Muhammed-maleri, og i min hovedopgave afslørede jeg, at Thorsens murmaleri af Jesus med stiv tissemand i Aalborg blev dækket med lak, inden det blev malet over. Så det stadig vil være muligt at rekonstruere det.

    Jeg var den første, der skrev om Firoozeh Bazrafkan, der - bortset fra at hun er mere ideologisk - minder en del om Yahya Hassan. Jeg har skrevet indgående om Lars Vilks og udgivet en bog om Kurt Westergaard. Så det ville snarere være YDERST MÆRKELIGT, hvis jeg IKKE skrev om Yahya Hassan.

    SvarSlet