torsdag den 5. september 2013

Efteråret katalogiseres ikke længere

Jeg var inde hos Gyldendal i fredags, dagen efter efterårsreceptionen, og spørge efter deres efterårskatalog. Det havde de ikke, sagde de to receptionister, og det undrede de sig også over, men det var åbenbart ikke blevet færdigtrykt endnu. Mærkeligt utjekket af grande Gy, syntes jeg nok. Så var jeg derinde igen i dag og talte med en tredje receptionist, der kunne fortælle mig, at efterårskataloget fra i år simpelthen var blevet sløjfet og nu var en saga blot  - ligesom for længst boghandlernes og forlagenes fælleskatalog. Og det gjorde mig sgu lidt trist. Det var en særlig og fin thrill at bladre kataloget igennem og opdage hvilke nye bøger, der stod på spring in the spring og insisterede på at blive anmeldt, Det primære efterårskatalog og den primære efterårsreception for mig var mit eget forlag Borgens, udkommende og udspillende sig en uge før Gyldendal: at stå placeret nede i haven bladrende i det aflange katalog med højre hånd og balancerende et glas hvidvin i venstre hånd og distræt konverserende ud af sin mund, så var efteråret til stede i én med et sødt, virrende nærvær. Fire-fem år siden Borgens katalog (og recpetion) forsvandt, og nu Gyldendals, jeg savner den thrilling bladren!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar