lørdag den 13. juli 2013

Du siger gode ting i avisen

om bl.a. - og her er linket -

et godt ord:

»Jeg ved godt, hvornår jeg arbejder, og hvornår jeg bare besvarer mail, for eksempel. Men selvfølgelig kan der opstå nogle skøre processer i mit hoved når som helst. Den anden dag gik jeg og følte, at jeg var sur, og tænkte derfor på ordet surmule. Så kiggede jeg op på en stor mur og vendte surmule om – ’mursul’ – mørtel er ’mursul’, tænkte jeg. Og så fik jeg lyst til at bruge ordet mursul i en tekst«. 

og gode ordmøder:

Har du slet ingen respekt for ordene ... du skaber en del nye selv?

»De nye ord kommer inde midt i strømmen, jeg sidder ikke og konstruerer dem. Selvfølgelig har jeg respekt for sproget, men det er der, for at man kan undersøge det og forme det. Jeg ved godt, at jeg bruger det pompøst. Men jeg kan især godt lide at skabe rum, som kan bære, at meget tørre kontorord, slang plus mine egne ord står side om side. Måske ikke demokratisk ligeværdigt, men sådan, at de får lov at lege sammen«.

Og i går var du i radioen og kaldte Klokkeblomst for en magigimpe. Dit verbalvid er i vælten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar