lørdag den 4. maj 2013

Kritisk karaktermord-top 3

Artikel i Berlingske Tidende i dag om forfatteres fiktives karaktermord i anledning af Jan Sonnergaards trælse skyum-Karikatur i sin seneste litterære falliterklæring, interviews med Sonnergaard og mig og Jens Andersen (og ingen kommentarer-mail fra Skyum), og jeg får kun nævnt 1 enkelt velllykket eksempel på kritikermord, men jeg havde selvfølgelig opstillet en top 3:

1. Klaus Rifbjerg: Marts 1970
Poul Borum og Steffen Hejlskov Larsen som Poul Borum og Steffen Hejlskov Larsen

2. Tom Kristensen: Hærværk
Vuldum som Kai Friis-Møller (der skrev et legendarisk anmeldeles-karaktermord på min farfar, og så kan det jo gå lige op, så behøver jeg ikke at skrive en roman om/med Friis-Møller)

3. Hans Scherfig: Det forsømte Foraar & Idealister & Frydenholm
 Harald Horn som Hakon Stangerup (Helle og Henriks far),
 som jeg portrætterer i antologien Karakterbogen som pludselig på en prik MIG SELV (fordi han i Det forsømte er netop 43 år gammel, det er jeg så heldigvis ikke længere!):

Han vilde være Digter og Geni, men han blev noget i Nærheden. Det er vel mere værdifuldt at leve end at skrive om Livet. Men Lars Bukdahl skriver om det, som andre har skrevet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar