fredag den 24. maj 2013

Grand Prix-fragmenter + 1 god sang

Her en passage fra min Grand Prix-blæksprutte i dag medsamt et par afsnit (fra Poeten-kronikken) og formuleringer, der blevet klippet ud af pladshensyn:

(...)
Mere behøves strengt taget ikke. Blot et Refræn er musikalsk, kan det være lige så meningsforladt som Mottoet over denne Kronik (”Shakespeare: ”With a hey, and a ho, and a hey noino”). Det skal først og fremmest være lyd.”
  Popsangen og popomkvædet som mere eller mindre camoufleret lyddigtning! Det kan mig og Maggeduddi lide at høre. Gid så bare flere schlagere og popsange ville klæde sig af til den rene, ærlige nonsens.
  Men ergo kan jeg intet indvende imod ”Only Teardrops”, eftersom sangen har vist sig ultimativt effektiv og jeg selv meget mod min vilje nynnede den på cykleturen hjem fra tv-byen, mens regndråberne blev ved at falde på mit hoved.
  Imidlertid har jeg på politiken.dk læst videre i Poetens gamle, kloge kronik:
  ”Finere – og sværere – er det selvfølgelig, hvis lydene danner Ord. Men man bør stadig ikke glemme, at Ordenes primære Opgave er at understøtte Melodien. (…) En lignende Forstærkelse kommer frem i Tekstens Stemningsindhold. Er en melodi drivende sentimental, bør man ikke bebrejde Refrænteksten, at den ogsaa er det. Den skal sige det samme som Melodien.
  Giver Musikken indholdsmæssigt Grundlag for det, kan en refræntekst ogsaa være Lyrik:
  ”Naar Lygterne tændes/ paa Gade og Vej/ gaar jeg alene/ og tænker paa dig.””
   Teksten til ”Only Teardrops” er i sig selv gråmeleret stemningsløs, et stykke træt, selvgod, akavet flæben. Og som tekst til den tromme-triumferende, højlandsinspirerede melodi er den helt og aldeles absurd. Langt rimeligere kunne sangen have blæst til kampe mod arvefjenden, i Grand Prix’et, på fodboldbanen, som sådan, ”Only Sweden”!

Og så ville jeg have sluttet med et citat fra det rigt poetiske Miss B- Haven-hit "Til sommer", sangskrevet af "Only Teardrops"-medsangskriver Lise Cable:

ISEN SMELTEDE OG NÆSTE MORGEN 
TILSIDST I HISTORIEN
LÅ EN FAVNFULD AF FROSNE ROSER 
SPREDT UDE PÅ FJORDEN
JEG TÆNDTE FOR RADIOEN SÅ SNART JEG NÅEDE HJEM
OG JEG FORSTOD HVER ENESTE SANG
HVER ENESTE SANG

Ingen kommentarer:

Send en kommentar