tirsdag den 16. april 2013

Morten Nielsen er og bliver Hvedekorner

Stor forargelse over at teenagestjernen Justin Bieber har skrevet i gæstebogen i Anne Frank-museet: 

"Truly inspiring to be able to come here. Anne was a great girl. Hopefully she would have been a belieber." 

Jeg vil håbe, at Morten Nielsen, som døde ved et vådeskud som 22-årig modstandsmand i 1944 og havde 91 års fødselsdag i januar, ville have FORTSAT med at skrive i Hvedekorn, hvor han i sin tid, da det hed Vild Hvede, debuterede.

 

Sæt dansemusik til den her, Justin (eller dine beatmakers snarere):

VI SENDER DANSEMUSIK OM NATTEN
 
Jeg er Cigarettens Glød og Jazzmusikkens Rytme, 
hurtig, let, men
med en Underklang af Død.

Jeg er Restauranters Rum
og Dansegulve
--- Ekko af den Dans der gaar der,
langsom men med Underklang
               af Skabelsernes Rytme,
haard og hed og stum.

Jeg er Ilingen af Ild i jeres Nerver --- 
Døgnets golde Mening med
den Vej, hvor I gaar vild.

Jeg er Rytmen i mig selv ---
munter --- uden Lykke ---
                  haard og hed og stum.
Aldrig mere Rytmen i en Blomsteraabnings
hvide Skælv.

Ikke Jordens Rytmespil
eller Sangen gennem Kornet,
ikke Rytmen hvortil Vaaren
foldes ud og
bliver til.

Ikke Klodens, ikke Vækstens gode Rytme, 
der er nær og mild
                 og evig stor og streng
--- jeg er Hungrens, Tidens, Dødens
Dansemelodiers Rytme og Refræn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar