onsdag den 20. marts 2013

Nellie er ikke (HELT) Gitte, men han taler 6512 decibel østjysk

Jeg har med vilje ladet være med at høre (og høre OM) de 2 radioudsendelser, AK 24-syv og Skønlitteratur på P1, hvor Niels Frank interviewes om og læser op fra min FOR TIDEN yndlingsbog, den der er Nellies, men det har jeg så gjort nu og fået nøjagtig den samme oplevelse som dengang Torben Brostrøm var i radiostudiet med Per Højholt og for første gang hørte ham læse op fra hans dagbogs-roman 6512 og hørte, at den navnløse jegfortæller talte rav-østjysk, for det gør Nellie også i Niels Franks mund, taler rav-østjysk, HØR BARE, som ellers kun hørt i Per Højholts rollespillende/monologiske oplæsning, og jo frem for alt Gittes monologer, som Frank i 24-syv-interviewet akkurat siger, han er bange for, at folk vil synes, det lyder som - også fordi han har et problem med Højholts patroniserende/nedladende attitude overfor Gitte (noget jeg også selv har haft et problem med, men som jeg er kommet mig over, min kur står at læse i et Gitte-portræt i antologien & Højholt), MEN NELLIE L Y D E R ALTSÅ PRÆCIST SOM GITTE, NIELS! sammenlign bare radioklippene med Gitte-videoen nedenfor! - mundtligtsplintrende (med det Højholtske ord, Frank holder af at bruge:) skriblende (Gitte taler bare), løsagtigt afsnits- og sætningsmæssigt (ikke så meget ordbogstaverende), ligner Nellie mest og meget 6512-skribleren, og det er vel i (udpræget uordentlig) orden!? (men hvorfor vil den Gitte-video, jeg har fundet på YouTube, ikke lade sig finde via bloggen, her er et tilsengsgående link i stedet)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar