torsdag den 14. marts 2013

De små pus, tidsskriftslæsere

Det er en underlig og ulidelig mistillid til tidsskriftslæseres ortografiske følsomhed (vs. (Weekend)avisers læsere), som korrekturrettelser tilbage i hovedet på mig igen og igen udviser - nu modtog jeg fx korrekturen til min parentes om Ib Michael-fejden til tidsskriftet Spring med de små bogstaver efter punktum rettet til store, fordi det ikke lod sig læse - af hvem blandt Springs litterat-læsere, der alle, inkl. MIG, lige nu burde sidde med hovedet nede i Nellies Bog? - sådan begynder parentesen:

(irriteret parentes om en parentetisk irriterende fejde:

okay, jeg er pænt irriteret over Kristian Himmelstrups artikel. hvis man mener, som Himmelstrup tydeligvis gør, og jeg er fuldstændig enig, at den såkaldte fejde mellem Ib Michael og jeg (FOR SEN RETTET AF KNUD STEFFEN NIELSEN TIL 'MIG') aldeles savner principiel substans og mening, hvorfor så spilde 13 sider på den i et seriøst litterær tidsskrift? jeg bliver også irriteret på Himmelstrups forsøg på at dele sol og vind lige. for mig at se er sagen voldsomt simpel: midt i en livlig debat om litteraturkritik truer IM med tæsk (direkte foranlediget af mine links på hans Gyldendalske Forfatterside til to blogposter, jeg har skrevet om sagen, som en service til hans læsere, hvilket både IM og Himmelstrup opfatter som en vældig provokation – hvorfor i alverden?). og understreger, at truslen er alvorligt ment - det stik modsatte af en fiktionsmarkør. og bare fordi en person er kendt som glad gut, er en voldstrussel vel for fanden en voldstrussel, især når den eksplicit er markeret som ikke-fiktiv. til forskel fra andre indlæg på Forfattersiden, trækkes voldstruslen på intet tidspunkt tilbage af hverken IM eller Gyldendal, og den står der vel endnu (jeg orker ikke tjekke). jeg siger det klokkeklart (...)
 
På Hvedekorn er problemet omvendt: der er aldrig skriftlig kreativitet NOK, her en lille hymne af Robert Henningsson fra nr. 1, 2013, der udkommer lige om lidt:

Klap siyn
haptopa

brindel
gimder vidua

fogtner maskal tjek
vygter idejl
nigsfikbø.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar