torsdag den 31. januar 2013

Jeg har lige hu hej vilde næbdyr lavet en bog

eller jeg har i huj og hast valgt striber ud og skrevet forord til et nyt udvalg (men i nøjagtigt samme format og med nøjagtigt samme sideantal som sidste gang rundt) af Storm P.'s pionertegneserie DE 3 SMÅ MÆND OG NUMMERMANDEN, og så er der alle mulige, herunder min ven og for første gang redaktør Johnnie McCoy, freelancende på det nye fremstormende Storm-forlag Alvilda, og min yndlingsmuseumsinspektør Nikolaj Brandt fra Storm P. Museet, der arbejder og har arbejdet løs på det hyperstressede projekt (det skal nås til de 3 små mænds 100 års fødselsdag 6. marts (nummermanden blev først født 6 uger senere)) - men hvor føles det GODT at (være med til at) lave en bog igen, det smager af FLERE, og jeg tror sgu da, jeg søger Statens Kunstfond om penge til at lave dem inden deadline (på ansøgningen altså) i morgen midnat. Her er min liste over det, jeg ikke nåede at få med i forordet (der skulle være NØJAGTIGT lige så kort som fhv. museumsdirektør og vedblivende Storm-sentimentalist Jens Bings i forrige version): tegnestil(s historik), links bagud (amerikansk crazykomik) og fremad (til Strid fx), lidt mere om rekvisitter (hverdagslighed/gentagelse af samme - skrammeltegneserie), om mine kriterier for udvælgelse (typiske/ exceptionelle striber). Og her en sen stribe - som jeg da vistnok har udvalgt (medmindre den ikke var med i de scanninger, jeg havde?? panik!!) - i sin oprindelige kulørte kolorering og kontekst:



Ingen kommentarer:

Send en kommentar