lørdag den 29. december 2012

Juulekugle, Majsekugle, krystalHagen

Jeg skulle bare transportere Pia Juuls Af sted, til stede fra den ene lokation til den anden og kom så til at kigge i dens groft frydefulde indre, hvilket straks gjorde mig stensikker på, at det er ÅRETS BEDSTE BOG - Majse Aymo-Boots Spørgsmålene kan så være ÅRETS YNDLINGSBOG (hvilke ikke betyder, at jeg ikke voldsomt ynder Af sted, til stede, eller at Spørgsmålene ikke er en vildt god bog NB), og Christina Hagens White Girl ÅRETS SEJESTE BOG, objektivt og absolut! Og jeg har vistnok endnu ikke citeret denne - også bare rent eksistentielt! - uomgængelige korttekst fra ÅRETS BEDSTE BOG:

SNESTORM

En snestorm udsatte deres møde. Det føltes som en katastrofe, men de kunne ikke vide, at der var tid nok.

2 kommentarer:

  1. Det tårner frem med faldgruber, når man peger på årets bog - af den ene eller anden grund. MEN; at udpege Hagens White Girl til årets SEJESTE bog er for mig en gåde. Ja. Det er en skæg bog, men sej?
    Nej: Årets SEJESTE bog er Hans Otto Jørgensens Strange Days indeed.
    Jeg har hverken læst Aymo-Boots eller Juuls bøger. Så dem vil jeg ikke udsætte for noget. Men det er en god anledning til at pege på nogle andre titler i året:
    Amalie Smiths I CIVIL og Ursula Andkjær Olsens: Det 3. årtusindes hjerte. Jeg tror tierne bliver langt mere personlige end nullerne var. Langt mere affekt. Langt mere mellemværende med stoffet.
    Olga Ravns Jeg æder mig selv som lyng, var også vitterligt en af årets helt stærke debuter. Dem er der langt imellem. Nå.

    SvarSlet
  2. krystalHagen er et ordspil på Glaskæbe, vil jeg pædagogisk lige klargøre -

    og ja, HOJ er supersej og AS og UAO er megagode, ja, ja, ja -

    Hagens sejhed ligger i konceptets viljestærkt flintrende grovhed og monomani, tro jeg.

    SvarSlet