lørdag den 22. december 2012

DE HELLIG TREKRONER!

Jeg fik den allerallersidste billet - der var kun billetter til i dag lørdag klokken 12 og jeg kunne ikke købe 2 - til Line Knutzons "gale vaudeville" Juleferie på Nøddebo Præstegård på Frilandsmuseet, som alle hendes frilandsmuseale værker instrueret af far Lars, og den levede op til ALLE mine forventninger: jeg lo som besat i en time og et kvarter, når jeg ikke lo som en gal; jeg var det eneste publikumsmedlem, der var helt alene i teatret, alle andre var familieklynger, som stirrede lettere mistænksomt på min uforbeholdne morskab; det er tydeligt, hvor inspireret rasende Line er blevet på originalens idioti og hendes egen accept af at lave en Lineficering, nøjagtig ligesom personerne jager hun igen og igen ind ad scenedøren og vælter den foranstående kulissedør med et stort smæk (hvor fanden blev den københavnske nisse af? ham glemmer stykket fuldstændigt, for temmelig sjovt med hans indre by-nissethed: skrækhistorien om en desperat, overset nisse, der blev havenisse). Pastor Billes datter Margrethe - hvem spiller hende? så vild og speedet en grimmassedeltaljegrad!: Jeg står bare her og tænker på nogle fugle - og hans adoptivbarn Klokker Bo, spillet uhyggeligt LINEAGTIGT af Heidi Colding-Hansen, der faktisk hedder MÅVENS og og for hvem klokken altid er TO, er måske de suverænest mentalt fraværende og udfordrede personer i hele det Knutzonske oeuvre, hvilket siger ikke så lidt. Der er så er frygteligt meget sjovt, og den første halve time forsøgte jeg at huske så meget som muligt af det (til bloggen jo), men så opgav jeg, fordi der KUN var sjov, og hengav mig afmægtigt til latterens hersken og regeren. Og sikke jeg glæder mig til den amerikanske filmversionering med Will Ferrell som Nikolaj og Anna Faris som Margrethe og Zach Galifianakis som Klokker Bo, og hvorfor ikke Robin Williams som Pastor Bille!

5 kommentarer:

  1. Lyder sjovt - og fedt med en uforbeholden begejstret anmeldelse. Sådan een tror jeg aldrig, jeg har læst fra din hånd.

    Den er da positiv? Nu er det ikke sådan, at jeg overser pointen - er det?

    SvarSlet
  2. Torben, undskyld: Så har du ikke læst nok Bukdahl - hvis det er første gang, du har læst en uforbeholdent positiv anmeldelse.

    SvarSlet
  3. Kan du sende mig nogle links? Hvis ikke, så pdf'er af artikler, du har skrevet i WA. Hvis ikke, så positive noter fra din egen pc, som du ikke nåede at udgive.

    ... Bare, jeg var dig, der kunne henslænge mig på sofaen med nye romaner og digte hver dag - og få penge for at skrive om dem.

    SvarSlet
  4. Men det er Heidi Colding-Hansen der spiller Klokker-Bo!

    SvarSlet
  5. Retter! Har kun uspecificeret skuespillerliste x 2. Men hvem spiller Margrethe!

    (og hey Torben, bare scroll ned på min blog, så vil du finde al mulig ren begejstring - over ikke kun Line K, men ikke mindst)

    SvarSlet