onsdag den 19. september 2012

Annemette, 1957-2012, var en blyantstegnet blåspætte

Annemmette Larsen, fantastisk tyst billedkunstner med især en blyant, men også dengang det var 80'erne en følsomt poppet digter, er død alt for tidligt - ligeså strålende lys var hun, som hendes tegninger - jeg ejer heldigt nok 1 - var, nej for fanden ER forfinet grå; her er tre digte fra Hvedekorn 4, 1983 - jeg lærte hende at kende i en virkelig ørken:

hver morgen
når Bill sammen med de andre minearbejdere
steg ned i den mørke skakt
tænkte han:

dybere
dybere

i dødens negative støbeform

*

Bill's
billede II:
associationsflader
suger
filosoffer
og
sociologer
op
i
spiraler

*

om aftenen
da jeg kastede stenen i vandet
og så ringene brede sig
tænkte jeg:

nærmere
nærmere
kanten


(tegning inde i Simon Grotrians Slangehøst)

- faktuel og kærlig nekrolog, som jeg ikke kan linke til, ved Claus Carstensen og Søren Ulrik Thomsen i Politiken i dag

Ingen kommentarer:

Send en kommentar