onsdag den 1. august 2012

Angst vs. glæde

ANGST

Asisatisk i Vælde er Angsten.
Den er modnet med umodne Aar.
Og jeg føler det dagligt i Hjærtet,
som om fastlande dagligt forgaar.

Men min Angst maa forløses i Længsel
og i Syner af Rædsel og Nød.
Jeg har længtes mod Skibskatastrofer
og mod Hærværk og pludselig Død.

Jeg har længstes mod brændende Byer
og mod Menneskeracer på Flugt,
mod et Opbrud, som ramte Alverden,
og et Jordskælv, som kaldtes Guds Tugt.

Tom Kristensen

vs.

I GLÆDENS RIGE

Jeg lever i ånden, i glædens rige,
tætved Højbro Plads,
på en kulørt madras,
ved et regerings-palads.

Dér har jeg modtaget, ikke en dronning
eller regeringschef -
men en vidunderlig kvinde,
mer pragtfuld end nogen kanon (kanón såvel som kánon LB).

Hun skyder vældige tanker ud,
lyse som fyrtårns-glimt -
i mørket smiler hun havskumshvidt,
opvasken hviler sålænge.

Jens August Schade

Ingen kommentarer:

Send en kommentar