fredag den 29. juni 2012

Jeg har en kritisk radioaftale lige om lidt

Den Store Roman

Christian Dorph & Simon Pasternak

Kritiker Lars Bukdahl og redaktør Niels Beider gæster studiet. Her skal de gennemhagle en scene fra manuskriptet til det fjerde bind, Tal til mig, i Dorph/Pasternaks serie, inden de to forfattere tager afsked med Den Store Roman.
 
Sådan begynder kapitel 15, der foregår 9. december 1989:

Helene giver mig et stort knus og træder tilbage i døren i det lille hvide rækkehus på Skjoldagervej, i den triste stribe bag motorvejsudfletningerne mellem Gentofte og Lyngby.
      Du ser ud ad helvede til, Jesper …
Hele familien er derinde. Svigerfar Ole, den pensionerede oberst i garderhusarerne, sidder i lænestolen og pudser sine stålbriller, pulloveren har romber på og sidder stramt over maven. Han nikker, han rejser sig ikke. Hans kone går og ordner, en rank kvinde i 50’erne, jeg kan aldrig huske, hvad hun hedder. Jette? Mette? De må lige have spist, her lugter af rødkål og flæskesteg. Kaffe og finskbrød og jødekager på et fad. Her er hyggeligt og fint. Jeg havde et lille crush på Helene på sprogofficerskolen, men det blev ikke til noget. De er lykkelige, Lars i FE, hun i Udenrigsministeriet, en lille ny på vej. Kvalmen vender tilbage. Skal jeg kvase den lykke? Jeg helt tom indeni, som om jeg ser ind i et akvarium. Lars går over og hilser og støder sig ind til mig, hvisker, hørte du ikke hvad jeg sagde? Jo. Jeg krammer ham, holder ham længe ind til mig.
Han vrider sig løs.

Pænt intenst, synes jeg nok, men det jo ikke mit job at rose åbenbart!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar