mandag den 30. april 2012

Moderen er inde i solen!

Som jeg sidder og finder nød-tegninger til mine vægge på Storm P-museet, falder jeg over 4 fantastiske UPUBLICEREDE, EKSTRA ILLUSTRATIONER TIL "AAKIRKEBY", min utallige gange oplæste, absolutte yndlingsfortælling af Storm, og det er i min lille verden virkelig, virkelig giga, her er de fire syre-friske tegninger sat ind på deres plads i teksten:

AAKIRKEBY

Historien skal fortælles meget hurtigt og distræt.

Mine Damer og Herrer. jeg skal nu have den fornøjelse at fortælle Dem en lille Historie, der foregaar i Aakirkeby - Bornholm. 
  Den handler om en Barnevogn.
  Der staar en Dame paa Torvet - i Aakirkeby - og sér ud over Havet.
  Solen skinner - det regner - ovre i Sverige!
  Historien hedder Aakirkeby - den handler om Alkohol - men den skulle hedde - en Barnevogn.
  Den foregaar altsaa paa Bornholm.
  Der staar en Dame paa Torvet -
  Ved Siden af Damen staar en Barnevogn - en lille, hvid Barnevogn - der er malet lyseblaa.
  Solen skinner -
  Damen er mor til Vognen.
  Nej - inde i Vognen - Moderen er inde i Vognen! Nej, Barnet er inde i Vognen - Moderen staar paa Havet og sér ind over Bornholm!


  Solen regner -
  Historien  foreaar i Aakirkeby!
  Barnet skinner - Moderen regner! Nej - Barnet er inde i Solen - Moderen skinner! 


  Barnet er lyseblaat - nej - jo - nej! Det vil sige - altsaa Barnet staar paa Moderen og sér ud over Vognen!


    Nej - Moderen staar paa Torvet og sér ud over Havet! Vognen er inde i Barnet!
    Solen regner!
    Nej - Moderen er inde i Solen!


  Solen staar paa Vognen og ser ind i Barnet.!
  Vognen skinner! Moderen foregaar paa Bornholm!
  Nej - altsaa Vognen staar paa Solen og ser ud over Moderen!
  Barnet er ovre i Sverige!
  Moderen staar paa Torvet og ser ud over Barnet!
  Nej - altsaa - jeg kan ikke huske den - undskyld - Barnet er inde i Vognen - og Moderen staar paa Torvet og ser ud over Havet - Sverige er lyseblaa - nej Vognen regner - det skinner ovre i Barnet - !
  Nej - jeg maa vist hellere holde op. - Vognen er inde i Moderen - Barnet staar paa Moderen og sér ud over Solen!
  Solen regner ovre i Sverige!
  Moderen er inde i Vognen!
  Nej - altsaa - jeg vil hellere begynde forfra.
  Altsaa - Moderen staar paa torvet - Historien foregaar paa Bornholm - i Aakirkeby - Moderen sér ud over Havet -
  Moderen er inde i Aakirkeby - Barnet skinner!
  Solen skinner!
  Barnet er inde i Vognen!
  Saa siger Barnet til Moderen - hun staar paa Havet og skinner ind over Vognen -
  Saa siger Moderen til Solen - nej til Vognen - til Barnet - nej Barnet siger til Moderen:
 Mor! Mor! Mor!
  Hvad er der min søde Dreng?
  Øl!

2 kommentarer: