søndag den 5. februar 2012

Bogligt løvfald

Så pludselig i og med denne læsning nr. 10-12 er bogen helt mør, og alle sider så godt som, der ikke er frie allerede, river sig automatisk løs, straks jeg vender dem, med det mindste, sprøde ritsj - bogen: The Annotated Alice, uundværlig, generøst overkommenteret udgave ved Martin Gardner af Alice's Adventures in Wonderland og Through the Looking Glass, i Penguinudgaven, købt af min mor, det superrationelle menneske, i april 1967, halvandet år før jeg kom til verden. Her er Gardners nu fuldstændig løsagtige note til hertugindens bon mot i kapitel 9: "Take care of the sense, and the sounds will take care of themselves":

Surely few american readers have recognized this for what it is, an extremely ingenious switch on the British proverb "Take care of the pence and the pounds will take care of themselves". The Duchess' remark is sometimes quoted as a good rule to follow in writing prose or even poetry. Unsound, of course.

3 kommentarer:

  1. Dejligt at læse. Er selv lykkelig ejer af en udgave af netop den bog. Og af alle steder i denne verden købte jeg den på brugtbogsmarked i en victoriansk vinterhave i Glasgow i efteråret '06 formedelst to pund (200 pence). Et ikke så lidt fortryllende sted, som jeg dengang boede ganske tæt på, og hvor jeg ofte sad og læste i varmen, mens Glasgow var kold og våd udenfor. - Ja, det var bare lige det jeg ville sige.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Glasgow_Botanic_Gardens

    SvarSlet
  2. Og jow: Siderne i mit eks. falder osse ud.

    SvarSlet