tirsdag den 29. november 2011

Jumpstart på Jens Blendstrups Ulejlighedsblog

Spadserende gennem Nørrebros mørke fra Møllegades Boghandel, hvor jeg havde købt bøger at læse op fra på torsdag samme sted, betydede jeg Jens B, der løst ævlede om at oprette en blog, at han allerede skrev en blog, bare i luften, i form af nemlig de unikke, stedspecifikke, såkaldte ulejlighedstekster, han sindssygt generøst skriver TIL HVER ENESTE OPTRÆDEN; han skal bare straks efter i toget hjem copy-paste teksten ind som en blogpost på den computer, han alligvel sidder og surfer og skriver og skriver og skriver på, så får vi andre fornøjelsen af at læse med, og han får orden på teksterne i et for hele folket illumineret arkiv.

Og her starter ULEJLIGHEDSBLOGGEN med teksten fra dagens optræden (jeg retter lige stavning og store bogstaver og (lidt) tegnsætning; det gør jeg ellers ikke længere (for engang gjorde jeg ikke andet):

Dialog for 2 uden sko Roskilde gymnasium 29. november, 2011

Jamen, goddag, Jens Blendstrup

Goddag, unge gymnasieelev Frank Kallesen fra Roskilde Gymnasium  (i daglig tale kaldet amtet mange traditioner over 1000 år gammel, tæt på domkirken, latinskole ligesom Århus katedralskolen som jeg gik på for snart 35 år siden) - du har godt nok en lys stemme!

Det er fordi de presser så mange elever sammen i hver klasse, Jens Blendstrup,  så er vi nødt til at gøre vores stemmer mindre

Hold da op. sidder I så tæt?

Du skulle bare vide, nogle gange kører de os ind på rullevogne, så vi ligger i lag af op til 800, men det er mest når vi har sandwich-samfundsfag.  Så bliver  vi rullet ind i sociallag og skiftes til at trække vejret og skrive notater. 

Det er skrækkeligt, Frank det kan jo ende værre end den ulykke på Roskildefestivallen i 92 med Pearl Jam

Sig du det til den forrige regering! Jeg er kun interesseret i at lære, så jeg ikke bliver en del af lavtløns-Danmark

 Det forstår jeg godt, Frank! Puha 800 elever i en klasse! Jeg troede kun det gik ud over undervisningen, at i skulle sidde tæt

Ja, men der tog du fejl. Jeg havde faktisk en dyb og mandig stemme, da jeg startede herude  men efterhånden er den blevet så lys, at jeg ikke kan score nogen damer mere

Nej, det er godt nok også synd for dig Frank Kallesen

Hvad mener du med det?

Ikke andet end det kan jeg godt forstå, altså at det måske er mindre mandigt med den der hm lyse stemme, hvad siger du f.eks, når du vil danse til fester?

Så siger jeg: vil du dans'?

Ja, det kan jeg godt se, det lyder jo af helvede til

Mhh ... faktisk er den heller ikke lys, Jens Blendstrup

Nej?

Nej, og faktisk hedder jeg heller ikke Frank Kallesen, og det ved du udmærket godt

Gør jeg

Ja det er som sædvanligt noget, du har siddet og fundet på i toget herop

Hvad er det da du siger, Frank!

Jamen, det er da rigtigt

Det passer overhovedet ikke. Jeg er en seriøst arbejdende forfatter, som faktisk bruger al min tid på at skrive mine bøger, når jeg ikke er i Øst-asien/Afrika for at sætte mig ind i fremmede diktaturers misbrug af deres folk

Åh, åh, Jens Blendstrup, er du en skjult Carsten Jensen, hvad?

Ja det er jeg faktisk, i kombination med Hanne-Vibeke Holst. Dvs. jeg ligner Hanne Vibeke Holst på hagen. 

Hvorfor skriver du så mest om Danmark, Jens Blendstrup?

Gør jeg det?

Ja og det er endnu værre, for det er Jylland! Og ved du hvad, det er sgu det rene Olsen Banden på syre det hele

Nej, må jeg så være fri

Næ, det må du ikke, for jeg er aggressiv af læseplaner, Jens Blendstrup, hvor i du oven i købet selv indgår!

Ja, jeg ved godt, det lyder som mærkelige blodtyper, når I vælger studieretning i dag 

Ja, og hvad gjorde du selv, da du gik i gymnasiet, Jens Blendstrup?

Jeg valgte vistnok bare dansk og samfundsfag, men det hed ikke Mat A eller Mut B + C ((Dette er en naturvidenskabelig retning)) - det var enklere dengang. Der var en sproglig og en musisk og en matematisk retning, Man havde rigtigt mange år til at vælge

Hvad ville du være?

For at være helt ærlig, Frank, så anede jeg det ikke. Jeg led vist af det, der med et fint ord hedder ungdomssløvsind. Jeg gik mest rundt og øvede mig på at se ked ud af det, mens jeg røg min fars cigarette

Så skal du være glad for du ikke er født i dag, Jens Blendstrup, det første min mor gjorde, da jeg kom ud var at ryste mig og tvinge mig til at sige,  hvad jeg ville være når jeg blev stor.  (MOR MED GOTISK OND STEMME:) - LILLE SKAT HVAD VIL DU VÆRE NÅR DU BLIVER STOR! Baba-buuuh. Så sig dog noget, møgunge! Nu! Men det kunne jeg ikke. Min mor troede længe, jeg var mongol, indtil lægerne sagde, at det faktisk var helt normalt og børn først begynder at tale, når de er omkring 2 år så slappede min mor lidt mere af.  Så længe du får Nobelprisen i den landsdækkende demokratikonkurrence, når du går i 2. a på Roskilde Gymnasium, er det ok, Frank, sagde hun. Gy gy, mumlede jeg desperat. Hold kæft, barn og sig efter mig: Faglighed forskellighed og fælleskab!

Sådan var det ikke for mig, i folkeskolen ville jeg være pølsemager

Pølsemager!?

Jaaltså vi fik jo den her bog SOM HED Hvad kan du blive”, og de fleste fag var jo fine, men eftersom jeg ikke kunne matematik, fordi jeg var gået i stå i 1 klasse, tænkte jeg pølsemager var en god mulighed. Jeg sad og svedte forfærdeligt, for jeg så jo, hvordan alle muligheder gled ud af mine 15-årige hænder, fordi jeg ikke kunne finde ud af de mest simple matematisk ligninger. Jeg så, hvordan astromon var umuligt og arkitekt og dyrlæge og svagstrømsingenør og - det var nemmere dengang, Frank

Ja, det var fordi du var ung i industrisamfundet, dit heldige asen. Men jeg kan ikke blive pølsemager, Jens Blendstrup!

Nej, Frank, men det er måske heller ikke så spændende, når jeg tænker over det

Hvorfor fanden ville du så være pølsemager, din idiot?
 
Fordi jeg synes, det lød godt

Lød godt! Ved du hvad, jeg er agrressiv af alle de valg min generation skal tage, fordi din generation og dem før dig har kørt det her samfund ud i den billigste medisterpølse af et samfund som følge af jeres overforbrug og udlukning af fossile brændstoffer som følge af fise, I har slået, mens I har siddet og gasset jer rundt omkring i fede overflodsamfundsmøbler! Hvorved verdenshavene stiger ikke bare 2 meter men 3! Og 4. Hvorved sjældne ø-samfund forsvinder i enorme tsunamier og pludseligt stillestående brakvand i Jang Gong-provinser! Og det siger jeg dig, Jens Blendstrup. Jeg er så træt af at bage kage og stå på Københavns Hovedbanegård og sælge kage på Operation Dagsværk! Til voksne der ikke køber en skid!

Hold da kæft, Frank, du er jo politisk begavet - man kan tydeligt mærke, du er fra Roskilde Gymnasium i stedet for derude hos snobberne fra Himmelev ...

Det er dig der har skrevet det her!

Nej, det er ikke

Jo det er så!! Og du har aldrig skrevet om oprøret på Tahir Pladsen eller nogen som helst andre steder, du skriver kun om provinsbyer, din apolitiske, forhenværende Århusianerskid

Nu er mange af mine bøger faktisk allegorier på det, der foregår i Egypten

Gu er det ej, Jens Blendstrup. Gud taler ud har intet med det arabiske forår at gøre

Nej, det er rigtigt, jeg interesserer mig mest for mennesker tæt på

Ja, for du er jo også vokset op som pensionist, er du ikke?

Jo, min far gik hjemme, hvis det er det du mener?

Det er det, Jens Blendstrup. Ham har vi hørt rigtigt meget om

Min far

Ja vi er blevet terpet din syge litteratur uge efter uge. Fordi du har spammet vores lærere med millioner af mærkelige, løsrevne tekstprøver, som de ikke tør andet end at give os, fordi de er bange for dit skæg, som du oven i købet har taget af, så du ligner en meget meget, meget ubehagelig bankmand fra Jyske Bank i kombination med en slesk støvsugersælger fra Korsør. Og ved du hvad, så kommer du, og så skal vi høre endnu mere på dig, det er til at blive fuldkommen venstreorienteret  i hovedet af

Stakkels Frank, det må du undskylde

Det er ok, skaden er sket (desuden er vi er vant til syge tekster i gymniasiebladet ÅIR Condition), og nu er du her jo  - ((men jeg håber fandme, du har nogen gode pointer, for ellers dumper jeg sgu til sommer. Og så det er din skyld, Jens Blendstrup!))

Ja, jeg kan godt se, det er hårdt, Frank, du ser træt ud

Det er fordi vi var til kvalmefilmfestivalnat nede i kælderen i forrige uge og ikke sov så meget, fordi vi så ækle voldsfilm mens vi lå rundt omkring i sovepose

Nå ja, Frank, det var jo den årlige filmklubnat på Roskilde Gymnasium - Hold da op, Frank, det er godt nok et progressivt gymnasium det her

Altså, hold så op, Jens Blendstrup, du stjæler min virkelighed og googler det hele ud af en tangent

Læs Jens Blendstrup! Ja og tak fordi jeg måtte komme

- fortsættes på ULEJLIGHEDSBLOGGEN, coming soon to a computer near you!

3 kommentarer:

  1. Superspændende tekst! Meget velskrevet og interessant.

    Vh en glad anonym.

    SvarSlet
  2. - ok-råd til Blendstrup - hvis blot ikke teksen er så lang som her. Mit forslag er at det er toppen af indlægget, som sættes i bloggen og så helheden i en pdf-fil, som er enkel at skrive ud desuden eller gemme til senere læsning.
    Hvor glad er man for anonym ros forresten?

    SvarSlet
  3. @per-olof.dk anonyme har ingen agenda - det er det frie ord uden kor.

    SvarSlet