tirsdag den 18. oktober 2011

Mit (og Wikipedias) Jørgen Leth-digt om amalgam

Jeg ved ikke at amalgam er 
en legering mellem kviksølv
og et eller flere andre metaller.

Jeg kan ikke huske at mange
metaller kan æltes eller smeltes
sammen med kviksølv (dog
ikke jern), og at disse forbindelser
kaldes amalgam.

Det interesserer mig ikke
at det mest kendte amalgam
er det dentale amalgam eller
tandamalgam, der anvendes
til fyldninger i tænder.

Det rager mig at det består
af kviksølv, kobber, tin, sølv m.m.

Fortæl mig ikke at amalgam
mere og mere bliver afløst af
plastfyldninger på grund af
miljøskadelighed og mulig
sundhedsrisiko, både for
klinikpersonalet og patienten.

Holdt helt mund med at amalgam
i nogle lande er forbudt eller
omfattet af restriktioner og at
det stadig diskutereres om amalgam
fører til kviksølvforgiftning.

Jeg ignorerer fuldstændig
at tandklinikassistenter
i visse lande, også i Danmark,
har anlagt arbejdsskadesag
om påstået kviksølvforgiftning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar