lørdag den 15. oktober 2011

3 nattebøger

købt for 20 kr. pr. stk. i Vangsgaards Bogudsalg i aftes ved 22-tiden (det er sådan en dejlig amerikansk følelse at købe bøger efter klokken 20):

Langston Hughes: Blues, oversat af Ole Sarvig, med fotos "dels optaget, dels udvalgt af Albert Mertz og Jørgen Roos", Rosendahl og Jørgensens Forlag, 1945 ("Blandt Amerikas mange udmærkede negerdigtere regnes Langston Hughes almindeligvis for den betydeligste og mest personlige"):

TIL MIDNIGHT NAN HOS LEROY'S

Strut and wiggle,
shameless gal.

Wouldn't no good fellow
be your pal.
Hør musikken,
tigerkat ...
- hør musikken!
Det er maane inat ...

Sing your blues song,
pretty baby.
you want lovin'
and you don't mean maybe.


Jungleelsker,
natsort dreng!
To og maanen
i glædens seng ...

Strut and wiggle,
shameless Nan.
Wouldn't no good fellow
be your man!


Under månens skive. Poetisk Postil, gendigtet af Elsa Gress, Spectators Girafbøger, 1964:

(fra afsnittet ("At læse når man anfaldes af) "VII. Lede ved medmenneskene og ved selvet")

HVIS JEG GÅR I SENG MED EN VIS FRU DØD 

E.E. Cummings [korrekt: e.e. cummings]

Hvis jeg går i seng med vis fru død
find dig en mand med hårdere kæber
til at så vellyst i dit skød
og bide dine nye læber.

Når jeg dit smils slappe, klæbende bånd
over ham vride og kysse sig vej,
vil jeg bringe hver eneste år i min hånd
små normale orme til dig.

Klæd skønsomt i tåbeligt tøj din krop,
sving som et vældigt våben dit hår.
Jeg vil se hans blik lyse op
og vil bringe dig år for år
noget der er værd alting:
for din sjæl lidt ingenting.

Dorrit Willumsen: Da, Gyldendal, 1968

Jeg lægger mit wienerbrød på tallerkenen med en meget langsom bevægelse. For at ligne min mor.
  Jeg ligner alt, hvad jeg holder af.
  Jeg møder en rotte i gården. Forelsker mig i dens pels og krøver at blive kaldt Rotte.
  Jeg forelsker mig i det røde duftende navn Rosa, og i de stolte navne Birgitte Margaretha.
  "Jeg hedder Rosa Birgitte Amalie. "
  "Jeg hedder Constance Charlotte Violet Kanin Herbert Brynhilde Ford Florigan Adelheid Adelaide Pelikan Mariehøne Rachel Valdemar Eleonora Jeppesen."

Ingen kommentarer:

Send en kommentar