lørdag den 24. september 2011

Den danske novelles beskedne storhed og fald

(oplægs-manus til Oslo)

Novelle er i DK ikke en nyskabende, dagsordensættende, dynamisk genre -
novellesamlinger er traurige mellembøger med spektakulære undtagelser
ingen rene novelleforfattere (som der er rene lyrikere) -
Sonnergaard lige ved (ringere og ringere) - og så romanprut,
så godt som ingen talentfulde novelledebuter (senest vel Maja Elverkilde (let fantast. fortællinger) Alt det der er mit) - seneste novelle-hovedværk (Viggo?)  Naja Maria Aidts Bavian 2006 - vinder af Nordisk Råd, også populæreste novellesamling sammen med Radiator (+ 2) og Rester (mest i skolen)

1800-tallet HCA- Blicher / BANG - PONTOPPIDAN

30'er-40'er-noveller (entertainment (Hemingway - short story)
- psykologisk/ realistisk
ømt / følsomt / konflikt
HC Branner / Tove Ditlevsen
(vs. Blixen - fantastiske fortællinger /  Martin A- almue-mystik

50'erne 60'erne - guldalderen
den modernistiske novelle
fantastik/ symbolik/ psykologisk/ bevidsthedsstrøm
absurd (Seeberg)
Villy Sørensen: Sære historier / Klaus Rifbjerg: Og andre historier
(Sven Holm, Preben Major m.fl.)
fortolkningsvirksomhed
danskundervisningslitteratur
samtidlitt/ 47 min - inkl. 30'er-folk
mid i 60'erne den nyrealistiske novelle
cool/ psykologisk - velfærdssamf. -
Bodelsen - Kampmann
også snuppet til danskund.
- en drivkraft i sig selv: KLASSESÆT

foragt fra 60'er og 70'er-avantgarden
store undtagelse: SEEBERG noveller + kortprosa
- ligegyldighed i 80'erne
lidt postmodernisme - meta-showy
Thomas Bruun J.M. Eriksen MORTI!

90'erne minimalisme-encyklopædisme
firkanter kortprosa/prosadigt cool-tumultarisk
fortællekreds Solvej Balle
kun HH Carver-inspiration
Rester grovfortolket (danskund)
allerede Biler og dyr kortprosaere

sen-90'erne novellenedlæggeren fabulerende KORTPROSA
Peter A Små historier
enkelte fantast. noveller Charlotte Weitze Jens Blendstrup
(konceptnovelle: Pablo Llambías)
SONNERGAARD: RADIATOR, 1997
intertekstuel, hum. socialsurrealisme
- men, ak, ingen efterfølgere - heller ikke ham selv
senti livstilsrealismer - hvor de fleste noveller er i dag

Bavian eneste genuine efterfølger til Radiator
kunstfærdige sociale sammenbrændinger
ellers Pia Juuls sardoniske/ poetiske noveller
Mit forfærdelige ansigt/ Dengang med hunden
Katrine Guldagers København
trafikkrydssnoveller
(nu atter fortællekreds: Hesselholdts Camilla-historier)
[HOV! Pryds Helles crazy Ti fingre fra eller til)

kremtende spøgelse ml-. hybrid/kortprosa og roman

Min novelleaversion:
jf. litteraturhåndbogsdef.: enstrenget
pointeret - sentimentalt
(indhold -form)
hensigtsforstemmelse
følsom samtidskritik
smertepunkt for punkt
også de yngre norske på trods
af al dygtighed og egensind og ekseperiment
og stemmeemmen
Rishøi/ Lykke/ Houm
Herbjørnsrusd anderswo
gid vi havde sådan én

5 kommentarer:

  1. Dorthe Nors: "Kantslag"

    SvarSlet
  2. Maja Lucas: Min far kan lide fugle - læs og vær' glad!

    SvarSlet
  3. Sjovt nok elsker jeg det, som er enstrenget, pointeret, sentimentalt. Fx en Chaplinfilm. Men jeg har det også generelt svært med noveller.

    SvarSlet
  4. Har du ikke glemt Harald Voetmanns fire første bøger og Christina Hagens første? Eller det er måske mere kortprosa? Hvad skal der egentlig til, ifølge dig, for at en tekst kvalificerer sig som novelle?

    SvarSlet