mandag den 21. marts 2011

Uddrag af appendiks til Minimalmarathon

SPURT I SAMME NU!
Appendiks til MINIMALMARATHON!
Førstegangslæsning af Dette burde skrives i nutid, udgivelsesdag fredag 15. april


Start: søndag 20. marts (2 dage efter jeg fik bogen i hænderne), klokken 8:10, Vodroffsvej 7, 3.th., Frederiksberg C (forsøgsvist, til forskel fra minimalmarathonen, skrevet direkte på tastaturet i en tekstfil), familien sover trygt.

14:35: s. 65: Fætter Lars i sit ”plantetøj”, det er mig all right! ”prikling og potning”, stærke konkurrenter til Både i Bella-ord. 14:37, s 67; lyrisk yndefuld skildring af (at se på og ikke se på) ”hyggebold”. 15: 39, s. 68-69: zen-kapitel; ”den fugl vi kaldte cykelpumpen”, ”her står jeg med mit jeg”, ”tom og tilfreds”. 15:39, s. 70: bibliotekar-tydelighed, ”kuglepennen op foran øjnene og drejede den rundt.” ”Digtsamling af Pige fra Reersø”, kan jeg google det? næh, for det er jo ikke Thorkild Gravlund. 14:46; s. 71, hindbæsnittetema, ”Må den [napoleonshatten] komme ned til snitten?”, godt spørgsmål. 15:49, s. 73, planteskjul, ”Rygrad som en snegl” (i blad) vs. ”neglelak på arkitektlampens fod”, naturlig surrealisme 14:53. S. 77: forløsende samtale (også typografisk), faster Dortes nulpunkts-oplevelse, anti-zen, ekspederes af hovedperson i Rødby-Puttgarden.

Midtvejsrapport om Dette burde skrives i nutid:
Det går og læses som en leg, godt at jeg har notaterne til at bremse ned ellers havde jeg været færdig, før nogen, inkl. jeg selv, var stået op. Alt fungerer perfekt og glitrer pragtfuldt. Endnu en roman om eksistentiel pausering, her ligesom i Rødby-Puttgarden før noget sker, x 2, før det skal ske (med Per Finland), da noget skal ske, men ikke sker (nutid), men hey, jeg skal ikke fortolke, jeg skal bare læse, og jeg kan næsten ikke vente på at komme videre, så videre, men ildevarslende, at der endnu ikke er antydet noget om ulykker og pludselig død som i de tre forrige romaner (hvor det blev præproklameret i de to og fortalt ud af det blå sent i den tredie

15:05, s. 80. Skæbne-voyeur, -mystifikation, ”Det kunne jo aldrig have været fem”, identitets-nægtelse. 15:10. s. 83: fint, overfladisk møde, ”sammenfald i dagens tekst: fire, fem, pludselig død”, slår så småt klik for jeget. 15:15, s. 86, flirt + nattergal ”Det var alt, alt for meget”. 15:16, s. 87: ”cowboykaktus”, COWBOYKAKTUS! 15: 18, s. 89: romantisk møde, ”Han var også i badekåbe, den var hvid. Min var pink.” 15:22, s. 94, strategisk krydsklip fra romantisk møde til først faster-samtale, så Per-episode. 15:24, s. 96: ”Vi går bare og venter på, at det går i stykker.” 15:25, s. 97: kuffert-vision, afsked med Per. s. 98: ingen rullekuffert, ”udmattende at gå med kufferten på bagagebæreren”. 15:27, s. 100, reelt og symbolsk kuffertbesvær, ”frynsevest lugtede af” jo så god ”melon”, kindness of strangers, hov, en tydelig hare, ”Dens ører vippede”. s. 101, ”En form for velkomst”. 15:33, s. 104: oplistet intetheds-trummerum med nu Lars, solariepige-tydelighed, ”tykt hår og katteøjne”

Ingen kommentarer:

Send en kommentar