torsdag den 25. november 2010

Sheiken glimrer ved sit fravær på Nationalmuseet

Det var et chok for sheiken,

at jeg og ikke han var til stede

ved åbningen på Nationalmuseet

af udstillingen ”Sharjah –

Kunst fra Emiraterne”, featuring

hans samling af antikke landkort

og kaligrafiske manuskripter

sammen med Kronprinsen

og Prinsesse Benedikte og

hendes hofdame og alle deres

hatte og hans, altså sheikens,

temmelig forrygende band

manisk groovende på udspændt

gedetarm og hans sheiksøn

og hans eller var det selve

Emiraternes kulturminister og

rigsantikvaren, hedder han det?

og Dorte D og Mogens M og

Daphne og min faster, Else Marie,

i et for vildt arabisk skrud?

Jeg var syg, sagde han, syg i

hjertet over, at det ikke er der,

hjertet, og syg af al den softice,

jeg spiser direkte fra hanen

morgen, middag og aften, al

den lyserøde softice, den SKAL

være lyserød som forbudte

Miss Piggy i mine sandblæste

70’eres yndlingsprogram, men

jeg troede, jeg havde set mit

smut GENNEM softicen til DK

og museumsnationalismen, det

plejer at gå som smurt op i soft-

icehanen, som mangen dansk

digter op i fadølshanen jo og

tilbage til barndommens spade,

således også jeg vips! frem til

enhver forvredet, vantro dekadence,

jeg kan drømme om, men ikke

denne gang, mit hoved og mit

fuldskæg sad fast i hanen, og

alt hvad jeg kunne mærke var

mit hjerte, der ikke var der,

spole sin hjertebanken tilbage

med en lang susen til den montre

fuld af ørken, hvor det hele begyndte.


(oplæst ved Konceptuelt Herrekors koncert i Møstings Hus)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar